اولین مجله تخصصی تجهیزات موسیقی

آشنایی با انواع میکروفون و بررسی آنها

هنگامی که قصد خرید میکروفون تازه دارید، با انواع مختلفی از میکروفون و با قیمت‌های بسیار متنوعی روبرو خواهید شد. مشخصات مختلف در کنار صدها مدل در دسترس، می‌تواند گیج‌کننده باشد و بدون داشتن معیار مناسبی برای مقایسه، ممکن است میکروفون‌ها را بر اساس قیمت آن‌ها انتخاب نمایید. انواع میکروفون
معمولاً قیمت یک میکروفون کیفیت صدایی که می‌تواند ثبت کند را منعکس می‌کند. اما با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که میکروفون‌های بسیاری با قیمتی معقولانه وجود دارند که می‌توانند به خوبی اجرای نوازندگان را ضبط کنند. در واقع بسیاری از این میکروفون‌ها، ساختار میکروفون‌های بسیار گران‌تر را تقلید کرده‌اند. آشنایی با عملکرد میکروفون‌های مختلف و کاربرد هر کدام به شما کمک خواهد کرد تا برای اجراهای زنده و استودیو، میکروفون‌های بهتری را انتخاب نمایید.
این راهنما با معرفی انواع مختلف میکروفون‌ها و مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها، به شما کمک می‌کند تا بر اساس بودجه و نیاز خود، بهترین میکروفون را انتخاب کنید.

انواع میکروفون
میکروفون داینامیک Shure Super 55 بر خلاف ظاهر قدیمی خود، می‌تواند آواز و سخنرانی را با دقت بسیار بالایی ثبت کند.

 

چگونه از میکروفون تازه خود استفاده خواهید کرد؟
هنگام انتخاب میکروفون، مهم‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید این است که قصد دارید از آن چه استفاده‌ای کنید. آیا در اجرای زنده از آن برای آواز یا یک ساز استفاده خواهید کرد؟ آیا در استودیوی خانگی خود از آن استفاده خواهید کرد؟ یا میکروفونی می‌خواهید که در هر دو شرایط عملکرد خوبی داشته باشد؟
میکروفون را بر اساس محیطی که در آن استفاده خواهد شد و همچنین تجهیزاتی که برای استفاده از آن میکروفون دارید انتخاب نمایید. برای نمونه، اگر می‌خواهید در استودیوی کوچک خود، در اتاق خواب خود، نمونه‌هایی ساده ضبط کنید، خرج مبلغی زیاد برای یک میکروفون از برند Neumann کار معقولی نیست. احتمالاً اکوستیک اتاق شما ایده‌آل نیست و باید از این میکروفون در کنار یک پری‌امپ گران استفاده کنید که هزینه شما بسیار بالا خواهد رفت. در نتیجه یک میکروفون با حساسیت و قیمت کمتر انتخاب بهتری است.
اگر می‌خواهید یک میکروفون خریداری نمایید که هم در استودیو و هم در اجرای زنده برای شما کاربرد داشته باشد، چندین مدل می‌توانند از پس این کارها برآیند. برای مثال Shure SM57 میکروفون مشهوری است که در هر شرایطی کاربرد دارد.

انواع میکروفون
Shure SM-57 طراحی ضد گلوله دارد و هم در اجرای زنده و هم در استودیو عملکرد بسیار خوبی دارد و آواز و سازها را با صدایی طبیعی ثبت می‌کند.

 

آشنایی با مشخصات فنی میکروفون
آشنایی با مشخصات فنی و اصطلاحات مرتبط با میکروفون‌ها در انتخاب میکروفونی که به آن نیاز دارید، به شما کمک خواهد کرد. در ادامه به معرفی اصطلاحات و مشخصاتی که معمولاً در شرح میکروفون‌ها خواهید دید می‌پردازیم:

الگوهای قطبی
الگوی قطبی، شکل میدان حساسیت یک میکروفون یا جهت‌هایی که از آن‌ها صدا دریافت می‌کند و یا صدا را پس می‌زند است. یک میکروفون Omnidirectional از تمام جهات صدا دریافت می‌کند. یک میکروفون bi-directional صدا را از چپ و راست دریافت می‌کند در حالی که صدای جلو و عقب خود را پس می‌زند. میکروفون unidirectional تنها از یک طرف صدا دریافت می‌کند و صداهای اطراف را پس می‌زند.
میکروفون‌های unidirectional از همه رایج‌تر هستند و در سه الگوی قطبی عرضه می‌شوند: cardioid، supercardioid و hypercardioid. این سه الگوی قطبی، صدای پشت و دو طرف میکروفون را پس می‌زنند.
الگوی قطبی cardioid تقریباً شبیه قلب است (مانند اسم آن)، که باعث می‌شود تا این نوع میکروفون بیشترین حساسیت را نسبت به جلو و دو طرف خود داشته باشد، اما صدای 180 درجه پشت خود را پس بزند و نادیده بگیرد.
میکروفون supercardioid کمی بیشتر صدای پشت را دریافت می‌کند اما صدای دو طرف خود را کمتر دریافت می‌کند. میکروفون hypercardioid نسبت به الگوی قطبی قبلی، صدای بیشتری از پشت دریافت می‌کند اما صدای دو طرف را بسیار کمتر دریافت می‌کند.
الگوهای قطبی در محیط‌های پر سر و صدا بسیار اهمیت دارند، همچون ضبط آواز در کنار یک گروه موسیقی. میکروفون‌های cardioid، supercardioid و hypercardioid معمولاً بیش از هر چیز صدای خواننده را دریافت می‌کنند و از تار شدن صدا یا فیدبک گرفتن میکروفون جلوگیری می‌کنند.

میکروفون‌های چند الگویی
برخی از میکروفون‌ها چند الگوی قطبی دارند. به بیان دیگر، می‌توان با یک کلید یا با تعویض کپسول، الگوی قطبی آن‌ها را تغییر داد (مثلاً از omnidirectional به cardioid). این قابلیت به میکروفون‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری برای کاربردهای مختلف می‌بخشد.

پاسخگویی فرکانسی
پاسخگویی فرکانسی یعنی بازه‌ای از فرکانس‌ها، از کمترین تا بیشترین فرکانسی که میکروفون می‌تواند دریافت کند و با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود. میکروفونی که بازه پاسخگویی فرکانسی آن از حدود 80 هرتز تا 15 کیلوهرتز است، انتخاب خوبی برای آواز است. اما برای snare و toms میکروفونی که فرکانس پایین آن از حدود 50 هرتز آغاز می‌شود بهتر است و برای bass drum میکروفونی که از 40 هرتز و یا حتی پایین‌تر، 30 هرتز را دریافت کند بهتر است.

منحنی‌های پاسخگویی
لازم به ذکر است که پاسخگویی فرکانسی، تنها بازه کلی فرکانسی که میکروفون می‌تواند دریافت کند را نشان می‌دهد. اینکه میکروفون در هر فرکانس چه عملکردی دارد، بحثی جدا است و این عملکرد است که به هر میکروفون شخصیت خاصی می‌بخشد.
به شکل پاسخگویی فرکانسی یک میکروفون، منحنی پاسخگویی می‌گویند. از آن جهت که در پایین‌ترین فرکانس از صفر شروع می‌شود و دوباره در بالاترین فرکانس به صفر باز می‌گردد، هنگام ترسیم، شکل یک منحنی دارد. در این منحنی، پستی‌ها و برآمدگی‌هایی وجود خواهد داشت که به میکروفون شخصیتی خاص می‌بخشد و آن را برای کاربردهای مختلف مناسب می‌سازد. برای نمونه میکروفونی که برای آواز مناسب است، در فرکانس‌های میانی بالا برآمدگی دارد که باعث صدایی نرم‌تر می‌شود یا باعث می‌شود کلمات بهتر درک شوند.

انواع میکروفون
پاسخگویی فرکانسی میکروفون Shure SM58

 

پیشنهاد اکتاو  جان مایر از گیتار طرح Strat خود رونمایی کرد: آسمان نقره‌ای

حساسیت و توانایی دریافت SPL
حساسیت یعنی یک میکروفون تا چه حد می‌تواند صداهای آرام را دریافت کند و این حساسیت با استفاده از سیستم‌های گوناگونی بیان می‌شود. با هر سیستمی که اندازه‌گیری شده باشد، کافی است بدانید که هر چه عدد آن کمتر باشد، حساسیت میکروفون بیشتر است.
SPL مخفف «سطح شدت صدا» است و با واحد دسی‌بل (dB) اندازه‌گیری می‌شود. SPL نشان می‌دهد که هر میکروفون حداکثر چه حجمی از صدا را می‌تواند دریافت کند، پس می‌توان گفت که نقطه مقابل حساسیت است. این معیار برای میکروفون‌هایی حائز اهمیت است که باید صداهای بلند همچون صدای طبل و درامز را ضبط کنند. SPL متوسط حدود 100 دسی‌بل و SPL زیاد حدود 130 دسی‌بل است.

اثر مجاورتی (Proximity Effect)
اثر مجاورتی در مشخصات فنی میکروفون ذکر نمی‌شود اما ویژگی مهمی است که گاهی در شرح میکروفون‌ها بیان می‌شود.
اثر مجاورتی باعث می‌شود تا هر چه میکروفون به منبع صدا نزدیک‌تر شود، فرکانس‌های بم شدیدتر دریافت شوند. این اثر برای خوانندگانی که از میکروفون برای صداهای گوناگون استفاده می‌کنند، مطلوب است. ممکن است یک مهندس صدا میکروفونی با اثر مجاورتی قوی انتخاب کند تا فرکانس‌های پایین یک ساز را بهتر ضبط کند.
معمولاً میکروفون‌های کاندنسر (خازنی) اثر مجاورتی بیشتری نسبت به میکروفون‌های داینامیک دارند.

مشخصات فنی میکروفون‌ها چه چیزهایی به شما نمی‌گوید
ویژگی‌های میکروفون‌ها فراتر از مشخصات فنی شرح داده شده آن‌ها است. ساختار محصول، نوع فلزهای مورد استفاده و دقت تولید، همگی بر عملکرد آن تاثیر دارند.
به همین دلیل است که قیمت میکروفون، خود یکی از عوامل تعیین‌کننده است. همیشه به یاد داشته باشید که شنیدن، بهترین روش برای تعیین تفاوت بین یک میکروفون عالی و یک میکروفون نه چندان خوب است.

انواع میکروفون و کاربرد آنها

بیشتر میکروفون‌ها یکی از این دو نوع هستند: داینامیک یا کاندنسر؛ و این دو نوع میکروفون چند تفاوت مهم دارند. معمولاً میکروفون‌های داینامیک محکم‌تر از میکروفون‌های کاندنسر هستند و در نتیجه برای اجرای زنده مناسب‌تر هستند. در مقابل، میکروفون‌های کاندنسر حساس‌تر و شکننده‌تر هستند پس بیشتر به درد استودیو می‌خورند. اما این‌ها کلی‌گویی هستند؛ میکروفون‌های داینامیکی وجود دارد که معمولاً در استودیو مورد استفاده قرار می‌گیرند و مدل‌های کاندنسری هم وجود دارد که برای اجرای زنده طراحی شده است.
تفاوت دیگر بین این میکروفون‌ها، نیاز به برق است. میکروفون‌های داینامیک بدون برق کار می‌کنند در حالی که میکروفون‌های کاندنسر نیاز به باتری یا فانتوم پاور (Phantom Power) دارند (که از میکسر، پری‌امپ یا یک منبع تغذیه مستقل تامین می‌شود). در ادامه نگاه دقیق‌تری به انواع میکروفون‌ها خواهیم انداخت.

میکروفون‌های داینامیک
میکروفون‌های داینامیک یک سیم‌پیچ القایی دارند که به یک دیافراگم وصل است و نزدیک میدان مغناطیسی یک آهنربا قرار دارد. با حرکت دیافراگم، سیم‌پیچ جابجا می‌شود و ولتاژ تولیدی سیم‌پیچ را تغییر می‌دهد. این تغییرات جزئی در ولتاژ، خروجی میکروفون را تشکیل می‌دهند.
این گونه میکروفون‌ها معمولاً بسیار محکم هستند و توانایی دریافت SPLهای شدید را دارند. بیشتر آن‌ها شاک‌مانت داخلی دارند تا بتوان آن‌ها را در دست نگه داشت و الگوی قطبی آن‌ها، صدای اطراف را دریافت نمی‌کند. به همین دلایل، میکروفون‌های داینامیک در اجرای زنده بسیار پرکاربرد هستند، اگر چه در استودیو نیز بسیار پرمصرف هستند. میکروفون Shure SM58 سال‌های بسیاری است که در استودیو و اجرای زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به طور کلی معمولاً میکروفون‌های داینامیک نسبتاً ارزان‌قیمت‌تر هستند و بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ، میکروفون‌های ارزان قیمتی دارند که با هزینه‌ای اندک، عملکردی عالی در اختیار شما قرار می‌دهند.

انواع میکروفون
تولیدکننده گروه U2، دانیل لانویس، برای ضبط آواز بونو، از میکروفون Shure SM58 بسیار ارزان (و بسیار با دوام) استفاده می‌کند.

 

میکروفون‌های ریبون
بر خلاف میکروفون‌های داینامیک، این گونه میکروفون‌ها بسیار حساس هستند. آن‌ها شبیه میکروفون‌های داینامیک عمل می‌کنند اما به جای دیافراگم، یک ربان بسیار نازک دارند که با ارتعاش خود ولتاژ را تغییر می‌دهد. از میکروفون‌های ریبون در استودیو برای ضبط آواز و انواع گوناگونی از سازها استفاده می‌شود. آن‌ها صدایی نرم دریافت می‌کنند و به صدا گرما می‌بخشند.

انواع میکروفون
میکروفون Beyerdynamic M160 یک میکروفون دوگانه ریبون است که صداهای شدید و ناگهانی را به خوبی دریافت می‌کند و برای ضبط ویولن، ویولا، ویولنسل، پیانو، ساکسیفون و های‌هت و تام‌ها کاربرد دارد.

میکروفون‌های داینامیک با کاربرد خاص

در سال‌های اخیر تولیدکنندگان میکروفون شروع به تولید میکروفون‌های داینامیک طراحی شده برای سازهای مشخص کرده‌اند. چند مثال:

میکروفون‌های درام و پرکاشن
چون هر طبل و سنج در یک درام کیت صدای خاص خود را دارد، هر میکروفون به طور مخصوص برای کیک، اسنیر، تام و سنج‌ها ساخته شده‌اند. منحنی پاسخگویی و مشخصات فنی هر میکروفون، متناسب با طبلی است که قرار است ضبط کند. از آن جهت که فرکانس سنج‌ها بالا است و ضربه زیادی دارند، معمولاً از میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک برای ضبط صدای سنج‌ها استفاده می‌شود. میکروفون‌های درام معمولاً در بسته‌های مخصوص شامل چهار میکروفون، پنج میکروفون و یا بیشتر فروخته می‌شوند و هم قیمت کمتری نسبت به خرید میکروفون‌های تکی دارند هم اینکه تضمین می‌کنند که برای هر طبل خود، میکروفون مخصوص دارید.

انواع میکروفون
بسته ارزان قیمت 7 میکروفونی Audix FP7، تمام میکروفون‌های لازم برای ضبط یک درام‌کیت کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

میکروفون‌های نِی، سازهای بادی برنجی، سازهای بادی چوبی و سازهای زهی
این میکروفون‌ها معمولاً کوچک و سبک هستند و پاسخگویی فرکانسی آن‌ها مخصوص ساز خود هستند و سیستمی برای سوار شدن روی بدنه ساز دارند. از آن جهت که این میکروفون‌ها همراه با ساز حرکت می‌کنند، فاصله آن‌ها نیز با ساز ثابت باقی می‌ماند و حجم صدای دریافتی نیز بی‌تغییر باقی می‌ماند و به نوازنده اجازه آزادی تحرک می‌دهند. میکروفون‌های گیره‌دار برای ویلن، ویولا، ویلن سل و کنترباس ساخته شده‌اند تا نیازی نباشد که در این سازهای گران قیمت پیکاپ وصل کرد.

انواع میکروفون
میکروفون بی‌سیم AMT LSW برای ساکسیفون با بسیاری از سیستم‌های بی‌سیم سازگار است و هنگام اجرای زنده به نوازنده آزادی حرکت می‌بخشد.

 

پیشنهاد اکتاو  Cherry Audio ولتاژ ماژولار مجازی خود را منتشر کرد

میکروفون‌های بولت (گلوله‌ای)
میکروفون‌های بولت به طور مخصوص برای نوازندگان هارمونیکا ساخته شده‌اند. با بدنه‌ای کوتاه و گرد، می‌توانند به سادگی در دست نوازندگان هارمونیکا قرار گیرند و دیافراگم شفاف آن‌ها می‌تواند به خوبی صدای دیستورت مورد علاقه نوازندگان بلوز را دریافت کند.

انواع میکروفون
میکروفون Shure 520DX برای راحت در دست قرار گرفتن ساخته شده و به خوبی صدای دیستورت کلاسیک هارپ شیکاگو را تولید می‌کند.

میکروفون‌های بی‌سیم

با اینکه ساختار این میکروفون‌ها مشابه میکروفون‌های سیم‌دار است، میکروفون‌های بی‌سیم دارای یک فرستنده هستند تا آزادی حرکت بیشتری هنگام استفاده از آن‌ها داشته باشید. یک فرستنده که با باتری کار می‌کند در بدنه میکروفون قرار دارد و سیگنال آن را به یک واحد دریافت‌کننده متصل به میکسر یا سیستم PA ارسال می‌کند. سیگنال از طریق فرکانس‌های رادیویی منتقل می‌شود. رایج‌ترین سیستم‌های بی‌سیم از فرکانس‌های دیجیتال، UHF یا VHF استفاده می‌کنند. سیستم‌های ارزان میکروفون بی‌سیم که صدای خوبی منتقل می‌کنند و مقرون به صرفه هستند، از UHF استفاده می‌کنند. بهترین سیستم‌ها از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنند که کیفیت صدا را بهینه می‌سازند و نویز و قطع شدن‌های رایج در سیستم‌های بی‌کیفیت را ندارند. تداخل فرکانسی ناشی از رادیوها، تلفن‌های بی‌سیم، کنترل‌های در پارکینگ و حتی نویز لامپ‌های فلورسنت در مدارهای دیجیتال شناسایی و حذف می‌شوند.
سیستم دیگری که بسیار باکیفیت‌تر است، با فناوری چندگانه با مشکلات مقابله می‌کند. دریافت‌کننده این گونه سیستم‌ها دارای دو ماژول رادیویی جداگانه است که هر کدام برای خود یک آنتن دارد. هنگامی که تداخل فرکانسی تشخیص داده شود، یک مدار سیگنال دریافتی هر ماژول/آنتن را با دیگری مقایسه می‌کند و از سیگنال تمیزتر استفاده می‌کند.
لازم به ذکر است که فرکانس میکروفون و دریافت‌کننده باید سازگار باشند. هنگامی که یک سیستم کامل خریداری می‌کنید این مساله پیش نمی‌آید چون خود سازنده، فرکانس میکروفون و دریافت‌کننده را هماهنگ ساخته است. اما اگر میکروفون و دریافت‌کننده را جداگانه خریداری می‌نمایید، توجه داشته باشید که حتماً در یک بازه فرکانسی باشند.
میکروفون‌های بی‌سیم اشکال مختلفی دارند، همچون میکروفون دستی، میکروفون یقه‌ای و میکروفون متصل به یک هدبند. برخی تولیدکنندگان، فرستنده‌های جداگانه تولید می‌کنند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها به طور بی‌سیم از میکروفون استاندارد سیم‌دار خود استفاده نمایید.

انواع میکروفون
سیستم بی‌سیم دیجیتال Shure PGXD24/SM58 یک فرستنده بی‌سیم به میکروفون SM58 افزوده است و دریافت‌کننده آن از فناوری دیجیتال 24 بیت/48 کیلوهرتز استفاده می‌کند.

میکروفون‌های بی‌سیم جدا شده از پایه میکروفون و بدون کابل، خوانندگان را قادر به حرکت آزادانه روی سِن می‌کنند. برای سازهای بادی برنجی و چوبی سازهای زهی نیز میکروفون‌های بی‌سیم وجود دارد که کوچک‌تر هستند و به خود ساز وصل می‌شوند.
در شرح میکروفون‌ها معمولاً بهترین کاربرد آن‌ها نوشته می‌شود. به یاد داشته باشید که بیشتر میکروفون‌هایی که در دسته اجرای زنده قرار می‌گیرند، برای آواز استفاده می‌شوند و بر همین اساس در انتخاب میکروفون داینامیک برای چنین کاربردی، دست شما باز است.

میکروفون‌های کاندنسر (خازنی)

در میکروفون‌های کاندنسر، یک دیافراگم نازک رسانا نزدیک به یک صفحه فلزی قرار دارد که با یکدیگر تشکیل یک خازن می‌دهند. بار الکتریکی اندکی به این خازن داده می‌شود؛ یا از فانتوم پاور، یا از باتری. وقتی که فشار امواج صوتی باعث ارتعاش دیافراگم می‌شوند، فاصله دیافراگم با صفحه فلزی تغییر می‌کند و باعث ایجاد تغییر در ولتاژ خروجی می‌شود. این تغییر خروجی، سیگنال الکتریکی میکروفون را تولید می‌کند.
میکروفون‌های کاندنسر از منبع تغذیه خارجی، مثل باتری داخلی یا فانتوم پاورِ ورودی میکسر استفاده می‌کنند. امروزه بیشتر میکسرها روی ورودی میکروفون خود، فانتوم پاور دارند اما اگر از میکسر قدیمی استفاده می‌کنید، باید به صورت جداگانه، یک منبع فانتوم پاور خریداری کنید.

انواع گوناگونی از میکروفون‌های کاندنسر وجود دارد و بیشتر آن‌ها کاربرد استودیویی دارند. تعداد اندکی از آن‌ها در اجراهای زنده برای دریافت صدای گروه‌های کر، پیانو، سازهای زهی اکوستیک و برخی سازهای کوبه‌ای خاص همچون سنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه انواع اصلی میکروفون‌های کاندنسر را معرفی می‌کنیم:

 

میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ
میکروفون‌هایی استودیویی با دیافراگمی به اندازه سه چهارم اینچ تا یک اینچ که معمولاً بسیار حساس هستند. تقریباً همیشه نیاز به یک منبع تغذیه و یک شاک‌مانت (نگهدارنده و لرزه‌گیر) برای جلوگیری از دریافت ارتعاش‌های خارجی دارند.
اندازه بزرگ این میکروفون‌ها و نیازشان به شاک‌مانت باعث می‌شود تا برای ضبط سازهایی همچون درام‌کیت که فضا تنگ است مناسب نباشند اما برای ضبط آواز و انواع مختلفی از سازها بسیار مناسب می‌باشند. به همین دلیل است که معمولاً حکم «میکروفون‌های همه‌کاره» را در استودیوها دارند.
همانطور که حدس زده‌اید، بهترین میکروفون‌های این دسته می‌توانند بسیار گران باشند؛ اما طی سال‌ها، مدل‌های ارزان‌قیمت بسیاری وارد بازار شده‌اند. این میکروفون‌های کم‌هزینه، طراحی میکروفون‌های گران‌قیمت‌تر را تقلید می‌کنند و برای ضبط‌های غیر حرفه‌ای عملکرد خوبی دارند.

انواع میکروفون
میکروفون AKG C314 ویژگی‌های پیشرفته‌ای دارد که به شما کمک می‌کند تا به صدای مورد نظر خود دست یابید، از جمله الگوی قطبی قابل انتخاب، نویز بسیار کم در محدوده قیمتی خود و یک LED که کلیپ شدن را نشان می‌دهد.

 

میکروفون‌های کاندنسر Side-Address
نوع دیگری از میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ هستند که معمولاً روی یک دیافراگم بزرگ، یک صفحه بزرگ و مسطح دارند. آن‌ها افقی قرار می‌گیرند و با زاویه 90 درجه به کنار خم می‌شوند. پس اگر میکروفون به صورت عمودی قرار گیرد، به نظر می‌رسد که خواننده در کنار آن مشغول خواندن است.

میکروفون‌های کاندنسر دو دیافراگم
معمولاً میکروفون‌های دو دیافراگم، همچون میکروفون‌های دسته‌ی قبلی هستند. اما دارای دو دیافراگم، پشت به پشت یکدیگر می‌باشند.
اصولا این گونه میکروفون‌ها برای ضبط آواز دو نفر یا گروه‌های بزرگ کاربرد دارند و می‌توان از آن‌ها برای ضبط صدای محیط اتاق استفاده کرد. میکروفون کانسر دو دیافراگم کمک می‌کند تا به سادگی همزمان صدای دو منبع را ضبط کرد و نیازی به استفاده از دو میکروفون تک دیافراگم نباشد.

میکروفون‌های کاندنسر لامپی
میکروفون‌های قدیمی استودیوها و رادیوها، میکروفون‌های کاندنسر لامپی هستند. از آن جهت که صدایی گرم و نرم ضبط می‌کنند (مانند امپلیفایر لامپی گیتار که به گونه‌ای خوشایند روی صدای ساز تاثیر می‌گذارد) همچنان در استودیوهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این گونه میکروفون‌ها نیاز به یک منبع تغذیه اختصاصی و یا میکسر یا پری‌امپی دارند که ولتاژ مخصوص آن‌ها را فراهم می‌کند.

انواع میکروفون
مدار لامپ 12AT7 در میکروفون MXL 9000 باعث صدایی گرم اما شفاف می‌شود. با قیمتی مناسب، دارای منبع تغذیه و شاک‌مانت نیز می‌باشد.

 

پیشنهاد اکتاو  برند Focal مانیتورهای Shape Twin و دو سِت جدید هدفون را معرفی کرد

میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک
این میکروفون‌های که دیافراگمی با قطر نیم اینچ یا کمتر دارند، کاربرد بسیاری در استودیو و گاهی در اجراهای زنده دارند.
این میکروفون‌ها به خصوص فرکانس‌های بالای صدای منابع صوتی که حجم صدایشان با سرعت بسیار تغییر می‌کند یا ضربه ناگهانی دارند را به خوبی دریافت می‌کنند. یکی از کاربردهای رایج آن‌ها ضبط صدای سنج‌ها است. مانند باقی میکروفون‌های کاندنسر، نیاز به فانتوم پاور یا باتری دارند.

انواع میکروفون
میکروفون‌های sE Electronics sE5 که به صورت جفت فروخته می‌شوند برای ضبط صدای درامز، پیانو و بیشتر سازهای زهی اکوستیک عالی هستند.

 

میکروفون‌های USB

رواج عظیم ضبط صدا از طریق کامپیوتر، تحول عظیمی در ضبط موسیقی ایجاد کرده است. برای اینکه صدا را وارد کامپیوتر خود نمایید، امروزه گزینه‌های بسیاری در اختیار دارید، از نرم‌افزارهای پیچیده DAW و میکسرهای دیجیتال تا کارت‌های صدای ساده که برای یک میکروفون و/یا یک ساز ورودی دارند. ساده‌ترین آن‌ها میکروفون‌های USB هستند که به سادگی با اتصال به کامپیوتر کار می‌کنند.

انواع میکروفون
میکروفون Audio Technica AT2020USB+ که بر اساس مدل AT2020 ساخته شده است، میکروفونی با کیفیت استودیویی را با سادگی اتصال USB ترکیب کرده است.

امروزه دست شما برای انتخاب از بین میکروفون‌های سازگار با USB بسیار باز است. این میکروفون‌ها شامل میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک می‌شوند و برخی از آن‌ها مخصوص آواز و ساز طراحی شده‌اند. بسیاری از آن‌ها به خوبی با iOS و اندروید کار می‌کنند و می‌توانید تلفن همراه یا تبلت خود را تبدیل به یک استودیوی سیار نمایید.

میکروفون‌های شاتگان
این میکروفون‌ها که الگوی قطبی بسیار باریکی دارند، معمولاً برای ضبط صدای رویدادهایی همچون مسابقات ورزشی کاربرد دارند چون به خوبی صدا منابع صوتی را از دور دریافت می‌کنند.

میکروفون‌های Boundary
این میکروفون‌ها روی سطوح مسطح همچون زمین، میز، سقف یا دیوار قرار می‌گیرند. این گونه میکروفون‌ها معمولاً بسیار منعطف هستند و معمولاً روی تریبون‌ها، در کنفرانس‌ها، سالن‌ها و در استودیو استفاده می‌شوند. در جاهایی که باید صدای محوطه‌ای بزرگ را پوشش داد، کاربرد بسیاری دارند.

کلیدهای برش فرکانسی و کاهش فرکانس‌های بم
این کنترل‌ها روی بسیاری از میکروفون‌های کاندنسر قرار دارند و انعطاف آن‌ها را افزایش می‌دهند. کلید برش، دامنه فرکانسی را معمولاً از سمت فرکانس‌های پایین تغییر می‌دهد و پاسخگویی فرکانسی را از آن سمت کاهش می‌دهد. این کلید در اجراهای زنده بسیار کاربرد دارد تا لرزش‌های فرکانس پایین را کاهش دهد. کاهش فرکانس‌های بم کمک می‌کند نیازی نباشد تا امپلیفایر PA با فرکانس‌هایی پایین‌تر از توانایی خود کار کند. در استودیو، کاهش فرکانس‌های بم، شفافیت را افزایش می‌دهد. این کلیدها، حساسیت یا حجم دریافتی میکروفون را تغییر می‌دهند پس توجه نمایید که صداهای بلند، میکروفون را دیستورت نکنند.

 

بسته‌های میکروفون
تجهیز استودیوی خانگی خود به گستره‌ای وسیع از میکروفون‌ها و پایه‌های میکروفون می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. همانطور که مجهز کردن گروه موسیقی خود به میکروفون‌ها و پایه‌های میکروفون محکم برای اجرای زنده هزینه‌بر است. در بازار بسته‌هایی وجود دارد که شامل میکروفون، کابل و دیگر لوازم جانبی مورد نیاز هستند و به نسبت خرید جداگانه هر کدام، مقرون به صرفه‌تر هستند.

 

لوازم جانبی میکروفون
لوازم جانبی گوناگونی برای بهبود عملکرد میکروفون شما طراحی شده‌اند. برخی از آن‌ها همچون پایه، کابل و گیره، تقریباً ضروری هستند. با توجه به کاربرد شما و محل استفاده از میکروفون، باقی لوازم همچون پاپ‌فیلتر، بادگیر، شاک‌مانت و ایزولاتورها نیز ممکن است ضروری باشند.

 

سخن پایانی

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای انتخاب میکروفون انجام دهید، تحقیق کردن است. از دیگران بپرسید که چه میکروفونی دارند، نقد میکروفون‌ها را در سایت‌ها و مجلات تخصصی و همچنین نقد مشتریان را در فروشگاه‌های آنلاین بخوانید.
راهبرد دیگر این است که میکروفونی از برندی مشهور که در تولید میکروفون‌های حرفه‌ای متخصص است خریداری نمایید. بسیاری از این برندها، میکروفون‌های ارزان‌قیمت‌تری دارند که صدای خوبی نیز دریافت می‌کنند. می‌توانید فقط 40 تا 50 دلار هزینه کنید و یک میکروفون داینامیک خوب برای اجرای زنده خریداری نمایید.
در موضوع میکروفون‌های استودیویی، هر چه بیشتر خرج کنید، کیفیت بیشتری دریافت می‌کنید، پس بهتر است از میکروفون‌های بسیار ارزان‌قیمت دوری نمایید. از 100 دلار به بالا شروع کنید و می‌توانید یک میکروفون کاندنسر پیدا کنید که به خوبی پاسخگوی نیازهای شما در استودیوی خانگی است.
درست است که هر چه بیشتر خرج کنید، میکروفون بهتری خواهید خرید. اما واقع‌گرا باشید. به بودجه خود توجه داشته باشید و انتخابی متناسب با هدف خود داشته باشید. کیفیت میکروفون شما باید با کیفیت باقی تجهیزات شما هماهنگ باشد.
برای یک DJ که هر از گاهی با حضار صحبت می‌کند، یک میکروفون ارزان قیمت می‌تواند کافی باشد. اگر یک میکروفون برای تمرین آواز به همراه گروه موسیقی خود می‌خواهید، میکروفونی ارزان قیمت کافی است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “آشنایی با انواع میکروفون و بررسی آنها

خيلي عالي
🙏🙏👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هفت =