اولین مجله تخصصی تجهیزات موسیقی

بررسی گیتار آکوستیک جدید یاماها | Yamaha LS-TA

یک گیتار اکوستیک معمولی؟ خیر! طی سال‌ها، دنیای گیتارهای اکوستیک شاهد نوآوری‌های بسیاری در زمینه طراحی پیکاپ و امپلیفایر بوده است. روزی روزگاری برای اینکه اجرای گیتار آکوستیک خود را به گوش حضار کنسرت برسانیم، پیکاپ‌ها را با نوار چسب به گیتار اکوستیک خود می‌چسباندیم و دعا می‌کردیم که از بدنه گیتار جدا نشود. اما دنیا به سرعت در حال تغییر است و نوآوری، دنیای اکوستیک را نیز رها نکرده است. یاماها همیشه یکی از پیشگام‌های پیشرفت هنر بوده است و در آخرین دستاورد خود، گیتاریست‌ها را قادر ساخته است تا بدون نیاز به وصل کردن گیتار خود به امپلیفایر، از Chorus و Reverb که به طرز مرموزی از کاسه خود گیتار شنیده می‌شوند استفاده کنند. نه، عقلمان را از دست نداده‌ایم: Reverb و Chorus بدون امپلیفایر یا هر گونه تجهیزات خارجی. تعجب کردید؟ ما هم تعجب کردیم…! 

پیش از اینکه وارد بخش فنی شویم، بهتر است نگاهی به خود گیتار بیندازیم. اندازه بدنه LS-TA، سایزی است که یاماها آن را «Original Jumbo» می‌نامد و همانطور که در تصویر مشخص است، نسبت به گیتارهای Jumbo بسیاری از شرکت‌های دیگر، جمع و جورتر است. صفحه روی آن چوب صنوبر انگلِمَن است که یاماها با استفاده از فرآیند افزایش رزونانس اکوستیک (یا ARE) صدای آن را مانند صدای چوب‌های سالخورده کرده است و جنس کناره‌ها و پشت گیتار از چوب بلسان بنفش (Rosewood) است. دسته پنج تکه از جنس چوب ماهون (Mahogany) و بلسان بنفش و فینگربورد از جنس آبنوس (Ebony) است.

بررسی گیتار آکوستیک جدید یاماها | Yamaha LS-TA

گیتار 20 فرت به خوبی کارگذاری شده دارد و خرک (Bridge) و شیطانک (Nut) گیتار از جنس کریستال اوره (Urea) هستند. حاشیه سوراخ کاسه گیتار جذاب اما ساده است و حلقه‌هایی سیاه و سفید به دور حلقه مرکزی صدفی قرار دارند. گیتار دارای یک پیک‌گارد بی‌رنگ است تا رنگ قهوه‌ای آفتاب سوخته بدنه (Brown Sunburst) را نپوشاند؛ و اگر به این رنگ علاقه‌ای ندارید، گیتار با رنگ‌های ساده‌تر نیز عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد همه چیز با همان کیفیت بالایی ساخته شده است که از یاماها انتظار می‌رود.

بررسی گیتار آکوستیک جدید یاماها | Yamaha LS-TA

حس و صداها

این گیتار به خودی خود برای هر کسی که می‌خواهد در خانه تمرین کند و یا حتی از آن در اجراهای زنده استفاده کند کاملاً مناسب است. بدون در نظر گرفتن افکت‌های صوتی همراه گیتار، این ساز به خودی خود صدای اکوستیک بسیار کاملی دارد و بین فرکانس‌های پایین، میانی و بالای صدا تعادل مناسبی برقرار است. فرآیند ARE به خوبی کاری کرده تا از نظر صدا این گیتار بسیار سالخورده‌تر از چیزی که واقعاً هست به نظر برسد و از صدایی روشن و تازه، به صدای سازی کهنه و بالغ دست یابد.
به بیانی دیگر، این سازی است که هر کس با هر سلیقه‌ای از شنیدن صدایش لذت خواهد برد. اما بحث اصلی ما روی صدای خود گیتار نیست؛ وقت آن رسیده است که به سراغ نوآوری‌های جالبی که در دل این گیتار جا دارد برویم.

کاری که در این گیتار انجام شده از نظر علمی بسیار ساده به نظر می‌رسد اما در آن از قطعات الکترونیکی بسیار هوشمندانه‌ای استفاده شده است. طبق گفته‌های خود یاماها، این گونه است: «یک فعال‌کننده در سطح داخلی پشت گیتار وصل شده که با ارتعاش سیم‌ها، به ارتعاش در می‌آید. ارتعاش فعال‌کننده به بدنه گیتار و هوای داخل و اطراف گیتار منتقل می‌شود و از داخل بدنه، صدای Reverb و Chorus واقعی ایجاد می‌کند.» سه پیچ تنظیم روی بالای بدنه قرار دارند که میزان Reverb، Chorus و ولوم گیتار (هنگام اتصال به امپلیفایر) را تعیین می‌کنند. از دید نوازنده، کنترل سمت چپ میزان و نوع Reverb حاضر در صدای گیتار را تعیین می‌کند.

این کنترل در ساعت 12 از «اتاق» (Room) به «سالن» (Hall) تغییر می‌کند؛ که هر کس که با پدال‌های Reverb کار کرده باشد، با این اصطلاحات آشناست. کنترل مرکزی، افکت‌های داخلی را روشن می‌کند و وقتی به یک امپلیفایر متصل شود، به عنوان ولوم عمل می‌کند. همانطور که حدس زده‌اید، کنترل دیگر شدت Chorus را تنظیم می‌کند. باتری در کنار جک خروجی گیتار و پین بند گیتار قرار دارد.
این ساز در کل چطور است؟ جمع‌بندی در مورد آن دشوار است. همه ما با Chorus و Reverb آشنا هستیم ولی به آن‌ها به شکل افکت‌هایی جداگانه عادت داریم و نه صداهایی که به صورت معجزه‌آسایی از داخل یک گیتار اکوستیک شنیده می‌شوند.
با برقراری تعادل بین Chorus و Reverb، صدا به بعد سومی دست می‌یابد که یقیناً اجرا در اتاق یا فرآیند آهنگسازی را بهبود می‌بخشد. ممکن است افکت‌ها به خودی خود به استانداردهای استودیویی نرسند، اما به اندازه‌ای خوب هستند که جذابیت صدای گیتار را دو چندان کنند. خلاقیت در این ساز، بی‌نظیر است. هر کس که این گیتار را امتحان کرده است لبخند به لب داشته است و فکر می‌کنیم که این گیتار به همین منظور ساخته شده است.

پیشنهاد اکتاو  بررسی میکروفن Blue Mics Raspberry Studio
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 5 =