اولین مجله تخصصی تجهیزات موسیقی

تئوری موسیقی آسان: ارتباط بین گام‌ های ماژور و مینور

در این مقاله برای ایجاد تغییرات حسی در موسیقی، شما را با ترفند استفاده از رابطه بین گام های ماژور و مینور آشنا می کنیم. می‌شود بارها با پرداختن به موضوع گام این مجله را پر کرد، اما به جای اینکه در اطلاعات بیش از حد لازم غوطه‌ور شویم، تنها به دو مورد نگاه می‌کنیم: گام ماژور و گام مینور طبیعی.

دلیل آن است که پایه و اساس یادگیری تمام مُدها و گام‌های دیگر از این دو گام است. اگر این دو گام ( با تاکید بیشتر گام ماژور) را به درستی درک کنید، به مرور زمان می‌توانید مفاهیم جدید را به طور کامل روی پایه گام ماژور بچینید و شکل دهید. ما در دو مقاله گذشته ، گام ماژور و مینور را به شکل جدا از هم تعریف و بررسی کردیم، حال در این مقاله می‌خواهیم به شکل ساده شده نگاهی به ارتباط این دو گام نسبت به یکدیگر بیاندازیم. با یادگیری این ساختار، میتوانیم در هنگام نواختن ملودی، یا ساخت ردیف‌های آکوردی و آهنگسازی، حس و حال متفاوتری را خلق کنیم.

مقایسه گام ها

هر گام ماژور دارای یک مینور نسبی است که از درجه ششم آن ساخته شده است. برای مثال، گام نسبی برای “دو” ماژور، “لا” مینور طبیعی است. یعنی اگر بخواهیم گام مینور طبیعی یک گام ماژور را پیدا کنیم، کافیست همان گام ماژور را از درجه ششم دوباره بنویسیم ( مانند تصویر بالا) ، با اینکار ما مینور نسبی آن گام را بدست آوردیم. یعنی یک گام مینوری که تمام نت‌های آن با گام ماژور ما برابر است، تنها چون آن نت‌ها نسبت به نت تونیک جدید ( در اینجا لا ) فاصله متفاوتی ایجاد می‌کنند و برخی دلایل دیگر ( که در این مقاله نمی‌گنجد) حس و فضای متفاوتی دارد.

پیشنهاد اکتاو  اینفوگرافیک: آموزش ساخت آکورد گیتار

همچنین بطور بالعکس ، اگر بخوایم گام ماژور نسبی یک گام مینور را بدست آوریم، تنها کافیست از نت پایه گام مینورمان ، یک و نیم پرده به سمت بالا حرکت کنیم تا به ماژور نسبی برسیم. در این مثال ، اگر از “لا” یک و نیم پرده به سمت بالا برویم، به نت “دو” می‌رسیم که نت پایه گام ماژور نسبی “لا مینور” مان است.

گام مینور طبیعی نسبت به گام نسبی ماژور آن غم انگیزتر شنیده می‌شود، اما چون از نت‌های مشابه استفاده می‌کنند، می‌توانید هر زمان که مایلید با رفت و آمد بین این دو گام حس آهنگ را عوض کنید.

پیشنهاد اکتاو  تئوری موسیقی آسان: آکوردهای معلق

 

مقایسه آکوردها 


تفاوت صدای دو گام زمانی که به آکورد ساخته شده از نت ریشه هر گام گوش می‌دهید بیشتر قابل توجه و احساس است. برای مثال اگر بخواهیم تفاوت دو گام “دو” ماژور و “لا” مینور را بهتر حس کنیم، کافیست از درجه اول آنها یعنی نت تونیک (ریشه/پایه یا هر اسمی که راحت هستید!) آکورد چهارصدایی بسازیم. برای اینکار درجات اول ، سوم ، پنجم و هفتم را کنار هم قرار می‌دهیم. در گام “دو” ماژور به آکورد Cmaj7 ( دو ماژور هفت) می‌رسیم و در گام “لا” مینور به آکورد Am7 (لا مینور هفت) می‌رسیم؛ اگر این دو آکورد را بنوازید، تفاوت فضای دو گام را بهتر حس می‌کنید.

 


با نواختن آرپژیوها (arpeggios) و آکوردها می‌توانیم واضح‌تر تفاوت بین گام و آکورد ماژور را از گام و آکورد مینور نسبی آن حس کنیم.

 

نواختن یک جمله بر روی دو آکورد


ملودی بالا را یکبار بر روی آکورد Cmaj7 و یکبار بر روی آکورد Am7 بنوازید تا تفاوت فضای آنها را حس کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “تئوری موسیقی آسان: ارتباط بین گام‌ های ماژور و مینور

عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =