اولین مجله تخصصی تجهیزات موسیقی

تاریخچه الکتریک باس . بخش اول ، روزهای آغازین

مطمئنن روزهای اول برای نوازندگان باس باید مانند یک کابوس بوده باشد. رزونانس پایین صدا و همچنین نیاز به حجم صدای وسیع باعث ساخت سازهای بزرگی مانند ماندوباس (Mandobass ) شد که یک ساز عظیم آرشه‌ای مابین گیتار آکوستیک و باس ایستاده (Upright) بود. خوشبختانه سازهای Dobro Resonator کمی کوچکتر بودند، اما هنوز بسیار بزرگ و بدقواره حساب می‌شد، پس جای تعجب نداشت که باس‌های محبوب نیمه اول قرن بیستم همه هنوز به شکل ایستاده بودند.تاریخچه الکتریک باس

تاریخچه الکتریک باس

انقلاب در تکامل و پیشرفت باس در‌واقع با اختراع آمپلی‌فایر و پیشرفت در زمینه الکترونیک همگام شد. بطور مثال نمونه‌های اولیه‌ای که با این پیشرفت شکل گرفت، می‌توان به باس ( اVega Electric Bass Viol ) در سال 1930 و (دابل باس الکتریک شرکت رگال در سال 1936) و همچنین همزمان ، کمپانی ریکنبیکر با ساز الکترو‌باس وایولش اشاره کرد. سازها نیز عمدتا دارای ساختمان آپرایت باس  و هرکدام به همراه یک آمپلی‌فایر بودند اما ایده ریکنبیکر بسیار جالب بود، او در ساز خود یک جعبه را به همراه یک آهنربای نعل اسبی قرار داده بود که در انتها به یک کابل وصل می شد و این کابل توسط جک کابل بعدی به آمپلی فایر وصل می شد.

پیشرفت و انقلاب الکتریک باس

اما گیبسون در سال 1938 به صورت فزاینده ای با رونمایی از ساز جدید خود ، روند تکامل باس را سریعتر کرد . سازی که بسیار مدرن‌تر و زیباتر به نظر می‌رسید اما به رغم اسم و ظاهر دلگرم کننده‌اش هنوز به صورت ایستاده و دارای بدنه تو خالی ( هالوبادی ) بود، سازی که 5 فوت ارتفاع داشت و دارای پیکاپ بروز و مدرن بهمراه دو کنترل صدا بود، اما هنوز دارای پین نگه دارنده پایین ساز بود و استفاده از آن نیز به مانند سازهای قبلی مشکل بود. با اینکه والی کارمین از این ساز در تریو (Trio) لس پاول استفاده کرد اما این ساز نیز با استقبال رو به رو نشد و تعداد بسیار کمی از آن ساخته شد.

تاریخچه الکتریک باس

تولد واقعی چیزی که ما امروزه به عنوان الکتریک باس می‌شناسیم و همچنان مورد استفاده نوازندگان بزرگ است را می‌توان دهه پنجم قرن بیستم میلادی نامید یعنی زمانی که لئو فندر در سال 1951 پرسیشن ( Precision ) خود را معرفی کرد. لئو همواره با علاقه در تلاش بود تا بتواند کار نوازندگان باس در گروه‌نوازی را راحت‌تر کند، اینکه آنها هم بتوانند صدای بهتر را به شکل راحت‌تری در کنار بقیه گروه دریافت کنند.

چگونه مناسب‌ترین سیم را برای گیتار بیس انتخاب کنیم؟

پیشنهاد اکتاو  تاریخچه الکتریک باس. بخش دوم ، فراتر از فندر

برای نوازنده‌های باس در کار گروهی و روزمره، حمل کردن ساز بزرگ و سنگینی مانند دابل باس مانند یک عذاب الهی بود و زمانی که لئو پرسیشن باس خود را عرضه کرد برای آن‌ها مانند هدیه دادن بهشت بود. پیش از لئو تلاش‌هایی برای انجام چنین کاری به کرّات صورت گرفته بود اما نکته برجسته کار لئو این بود که ابعاد، گام‌ها، مقیاس ساز و … چیزی را که تا کنون ناشناخته بود را برای اولین بار تعریف کرد.

لئو از طرفداران پر‌و پا قرص موسیقی کانتری بود و بسیار امیدوار بود که این ساز با استقبال نوازندگان این سبک قرار بگیرد، که همینطور هم شد و اولین پرسیشن که وارد نشویل ( Nashville ) شد مورد استفاده جو پرایس قرار گرفت، او برای اولین بار از آن در Grand Ole Opry in 1952 استفاده کرد.

تاریخچه الکتریک باس

اما نکته شگفت انگیز و غافلگیرکننده این بود که این ساز با اسقبال نوازندگان جز رو به رو شد، جایی که گمان می رفت به صورت سنتی به دابل باس پایبند بمانند، اما نوازندگان جز به صورت غیر منتظره‌ای این ساز را زیر پر و بال خود گرفتند.

اختراع لئو فندر در مدت کمی در کنسرت ها و کلوپ های شبانه به چشم می خورد و همواره از او برای معرفی و توضیح این ساز دعوت می کردند؛ در نیویورک لیونل همپتون برای گروه خود از ساز جدید لئو استفاده کرد که خود ، اتفاق بزرگی به حساب می آمد. زمانی که نوازنده باس گروه آن‌ها پرسیشن فندر را امتحان کرد ، لیونل عاشق صدای آن شد و خواستار استفاده برای گروه شد. لئو به عنوان هدیه به آن ها گفت که ساز و آمپلی‌فایر را نگه دارند، این خود به بهترین تبلیغ عمومی برای او تبدیل شد. زمانی که روی جانسون بعد از ترک گروه جای خود را به ‘مونک مونتوگومری’ داد ، او نیز درخواست کرد تا پرسیشن را امتحان کند.

مونک به عنوان یک نوازنده برجسته و شناخته شده آپرایت باس از عواقب و نتایج استفاده از پرسیشن باس فندر وحشت کرده بود. اما لیونل همپتون عاشق صدای این ساز شده بود و مشتاق بود که این ساز و صدای حجیم آن را به عنوان برند گروه خود عرضه کند.

تاریخچه الکتریک باس

واکنش های منفی نیز، خیلی زود شروع شد و نوازندگان متعارف آن دوره به این ساز به چشم یک تهدید نگاه کردند و به آن لقب ‘ساز حرامزاده’ را دادند و از رسمیت شناختن آن خودداری می کردند، اما مونک با این حقیقت که ماهیت نوازندگی باس در حال تغییر است روبه‌رو شد و آن را پذیرفت، سپس به موجب آن توانست نام خود را در تاریخ این ساز ثبت کند.

چرخ‌های موسیقی در حال حرکت بود و پس از مدتی نوازنده‌های بیشتری متوجه این شدند که ساز حرامزاده قرار نیست هیچ جایی برود. نوازنده بزرگ بعدی که به این ساز روی آورد یک نوازنده جز به نام شیفتی هنری (Shifty Henry) بود که در گروه لوییز جوردن فعالیت می کرد. این اتفاق نیز اعتبار بیشتری به این روند انقلابی داد.

شیفتی هنری اینطور میگوید: شاید بزرگترین دستاورد فندر این باشد که از پرسیشن در آهنگ جیل‌هاوس (Jailhouse) الویس پریسلی، که از بزرگترین راک استارهای آن دوران بود استفاده شده. بیل بلک نوازنده باس الویس، پرسیشن باس را از او گرفت و خط باس کار را ضبط کرد؛ اینجا نقطه‌ای از زمان بود که راک ان رول به یک صدای جدید دست پیدا کرده بود.

در این مسیر اما لئو فندر همه را همراه خود نداشت. ریکی نلسون در استفاده از پرسیشن باس با او مخالف بود و الویس پریسلی استفاده از این ساز را یک تهدید بالقوه می‌دید. ریکی نلسون برای ضبط قطعات در استودیو از آپرایت باس استفاده می‌کرد و برای تور و در اجراها از ساز ریکنبکر استفاده ‌کرد، که این نیز خود یک داستان دیگری‌ست…

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 7 =