اولین مجله تخصصی تجهیزات موسیقی

راهنمای جامع چیدمان پدال‌های افکت گیتار | هر پدال کجای مسیر قرار می‌گیرد؟

اگر تصمیم گرفتید که گیتار الکتریک بنوازید، بعد از تهیه گیتار و امپ، شناخت و تهیه افکت‌ها کاری است که باید انجام دهید. پدال‌های افکت می‌توانند بر اساس عملکرد خود به چند دسته تقسیم شوند. درک گروه‌های مختلف پدال‌ها، کلید به دست آوردن بهترین صدا هنگام اتصال آن‌ها به یکدیگر است. شاید بزرگ‌ترین دسته از پدال‌ها، اوردرایوها و دیستورشن‌ها باشند که BOSS اکنون 16 پدال مختلف در این دسته تولید می‌کند.

برای پدالبورد نمونه در این مقاله، ST-2 Power Stack را انتخاب می‌کنیم. دسته دیگر، پدال‌های ماجولِیشن (Modulation) هستند، افکت‌هایی مثل فلنجر (Flanger)، فیزر (Phaser)، کورِس (Chorus)، ترمولو و دیگر افکت‌ها. از منعطف‌ترین آن‌ها یعنی BF-3 Flanger استفاده می‌کنیم.

گروه دیگر، افکت‌های اتموسفریک همچون دیلی‌ها و ریورب‌ها هستند. از یک نمونه از هر کدام استفاده می‌کنیم: DD-7 Digital Delay و FRV-1 ’63 Fender Reverb. پدال‌هایی وجود دارند که می‌توانند به آنچه که می‌نوازید، نت اضافه کنند یا نواک نت‌های شما را تغییر دهند. به این پدال‌ها، پدال‌های «تغییر نواک» (Pitch Shifter) می‌گوییم. از این دسته، BOSS OC-3 Octave را انتخاب می‌کنیم.

ترتیب پدال‌‎های گیتار

پدال‌هایی وجود دارند که صدای ساز شما را مانند برخی سازهای دیگر می‌کند؛ بدین منظور از AC-3 Acoustic Simulator استفاده می‌کنیم. برخی از افکت‌ها، با استفاده از فیلتر صدای ساز شما را تغییر می‌دهند. می‌توان از این افکت‌ها در جاهای مختلفی در مسیر سیگنال (Signal Chain) استفاده کرد، پس از GE-7 Graphic EQ استفاده خواهیم کرد. برخی از پدال‌ها، در این دسته‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرند، اما همچنان استفاده از آن‌ها بسیار مفید است. رایج‌ترین آن‌ها، CS-3 Compression/Sustainer است.

لوپرها نیز در این دسته قرار می‌گیرند، پس یک RC-3 Loop Station را نیز به مجموعه اضافه می‌کنیم. ممکن است برای حذف نویز به NS-2 Noise Suppressor نیز نیاز پیدا کنید، پس آن را نیز به مجموعه اضافه می‌کنیم. تیونر چطور؟ TU-3 محبوب‌ترین پدال تیونر در دنیا است! آنرا حتما لحاظ کنید.

 

هر پدال کجای مسیر سیگنال قرار می‌گیرد؟ پیش از اینکه پدال‌های خود را به یکدیگر متصل نمایید، این نکات را به خاطر داشته باشید:

ترتیب پدال‌‎های گیتار

قانون 1

هیچ قانونی وجود ندارد. شاید صدایی که به دنبال آن هستید، با استفاده از آنچه که می‌توانیم به آن مسیر سیگنال درست یا منطقی بگوییم، کسب نشود، اما همیشه اینطور نیست. مساله این است: این ترتیب پدال‌ها چه صدایی می‌دهد؟ اگر این چیدمان پدال‌ها صدای مورد نظر شما را می‌دهد، پس ترتیب پدال‌ها درست است… اگرچه شاید بهتر باشد فکری به حال نویز کنید. چیدمان سنتی پدالبوردها به دلایل خاصی طراحی شده‌اند که کمینه‌سازی نویز یکی از مهم‌ترین این دلایل است.

پیشنهاد اکتاو  ویدیو: چهار نکته‌ مهمی که هر نوازنده‌ای باید بداند | جان پتروچی (زیرنویس فارسی)

پیروی از اصول اینکه صدا چگونه در فضای واقعی ساخته می‌شود مساله دیگری است (به قانون 4 مراجعه شود). اما انتخاب دست شما است. همانطور که مردی خردمند گفت: چیزی که کار می‌کند را تعمیر نکن!

قانون 2

برخی از پدال‌ها بهتر از پدال‌های دیگر، در جاهای مشخصی از مسیر سیگنال عمل می‌کنند. برای مثال پدال‌های اکتاو یا تیونرها با دریافت یک سیگنال دیستورت، به خوبی سیگنال دیستورت نشده عمل نمی‌کنند، پس باید پیش از پدال دیستورشن قرار گیرند.

قانون 3

نویز می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، به خصوص در صداهای دیستورت High-gain. پدال‌هایی که می‌توانند ولوم را افزایش دهند همچون کمپرسورها، Wah‌ها، اکولایزرها و اوردرایو/دیستورشن‌ها نیز هر نویزی را که افکت پیش از آن‌ها داشته است، افزایش می‌دهند.

قانون 4

اگر ابزارهای صداسازی مانند پدال‌های افکت را از معادله خارج کنیم، ایجاد صدا در یک فضای واقعی به گونه‌ای طبیعی، ترتیب خاصی دارد. برای مثال، دیستورشن امپ گیتار در فضای جسمانی با افزایش ولوم امپ تا حدی که مدار آن overload شود ایجاد می‌شود و هر پس‌آوایی که که ممکن است بشنوید، از انعکاس صدای دیستورت از دیوارها و سقف و رسیدن صدا به گوش شما شکل می‌گیرد. بنابراین منطق می‌گوید که پدال‌های ریورب و/یا دیلی باید در آخر مسیر سیگنال قرار گیرند چون صدای آن‌ها در فضای سه بعدی نیز این گونه ایجاد می‌شود.

چگونه پدال‌های افکت گیتار خود را به هم متصل کنیم

از آن جهت که گفتیم واقعاً قانونی وجود ندارد، پس بهتر است این موارد را «راهنما» بنامیم. در ادامه مفاهیمی ضروری برای اتصال پدال‌ها را به شما می‌گوییم:

  • پدال‌هایی که صدا را افزایش می‌دهند یا به سیگنال نویز اضافه می‌کنند باید در اوایل مسیر سیگنال قرار گیرند. این پدال‌ها شامل افکت‌های اوردرایو/دیستورشن، کمپرسورها و پدال‌های Wah هستند. اگر در جلوتر مسیر سیگنال قرار گیرند، نویز هر چیزی که پیش از آن‌ها قرار دارد را افزایش می‌دهند که کنترل این نویزها دشوار خواهد بود.
  • پدال‌هایی که tone و جنس صدا را ایجاد می‌کنند، پیش از پدال‌هایی قرار می‌گیرند که tone را دستکاری می‌کنند. این منطقی است، چون شما می‌خواهید ابتدا صدای اولیه خود را بسازید، سپس با افکت‌های تغییر دهنده، صدا را تغییر دهید. برای مثال، این یعنی اوردرایو پیش از افکت‌های Chorus قرار می‌گیرد.
  • پدال‌هایی که پس‌آوایی و بازتاب ایجاد می‌کنند، آخر قرار می‌گیرند. این موضوع به مبحث «صدا چگونه در فضای واقعی شکل می‌گیرد» باز می‌گردد. پس دیلی و ریورب باید پس از تمام افکت‌های دیگر قرار بگیرند.

وقت آن رسیده تا پدال‌های خود را به یکدیگر وصل کنیم

با استفاده از راهنمایی ساده تا اینجا، وقت آن رسیده تا پدال‌بورد خود را متصل کنیم:
ترتیب پدال‌‎های گیتار
عجب پدال‌بوردی شد! اما چرا این مسیر سیگنال را توصیه کردیم؟ در ادامه پدال به پدال بررسی خواهیم کرد.

تیونر ابتدا قرار می‌گیرد. دلیل آن ساده است. این پدال نباید سیگنال دارای افکت را دریافت کند؛ باید خروجی مستقیم گیتار را دریافت کند. دلیل دیگر اینکه تیونر ابتدا قرار می‌گیرد این است که اگر از پدال‌های True-bypass استفاده می‌کند، TU-3 سیگنالی بافر شده را وارد آن‌ها می‌کند که از از دست رفتن tone شما در امتداد کابل‌های طولانی هنگامی که پدال‌های دیگر خاموش هستند، جلوگیری می‌کند. این یکی از دلایل دیگری است که پدال‌های TU بسیاری در پدال‌بوردهای سراسر جهان وجود دارد، حتی روی پدال‌بوردهایی که تنها پدال‌های True-bypass گران قیمت وجود دارد.

سه پدال بعدی، Acoustic Simulator | Super Octave | Compression Sustainer جنس صدای گیتار را از پایه و اساس تغییر می‌دهند. برای بیشترین تنوع در صدا، پدال‌های دیگر باید صدا را از این پدال‌ها دریافت کنند، پس بهتر است که این پدال‌ها تا جای ممکن به گیتار نزدیک باشند.

پس از این پدال‌ها، اوردرایو/دستورشن قرار می‌گیرد که در مثال ما ST-2 Power Stack است. CS-3 Compression/Sustainer (و PW-10 V-Wah) می‌توانند با افزایش سیگنال ورودی ST-2، کشش و tone آن را بهبود بخشند، پس آن‌ها پیش از ST-2 قرار می‌گیرند. بسیاری از نوازندگان از کمپرسور به همین دلیل استفاده می‌کنند و صدای «Wah ثابت» که در آن پدال Wah روشن است اما حرکت داده نمی‌شود، در تن‌های لید راک و متال بسیار رایج است.

پیشنهاد اکتاو  10 نکته برای ضبط بهتر صدای خواننده

قرار دادن GE-7 Graphic Equalizer پس از اوردرایو مناسب است، تا بتوانید با استفاده از آن، در صورت لزوم فرکانس‌های میانی را کاهش دهید یا برخی فرکانس‌ها را برای تکنوازی افزایش دهید (برای اینکه نشان دهیم این قوانین سفت و سخت نیستند، می‌توانیم اکولایزر را پس از کمپرسور و پیش از اوردرایو قرار دهیم. اما این کار صدای اکولایزر را تغییر می‌دهد، چون شما صدای آن را با اوردرایو دیستورت می‌کنید، پس ابتدا ترتیب پیشنهادی ابتدایی را امتحان نمایید). همچنین بهتر است که اکولایزر را پیش از پدال کاهش نویز قرار دهید، چون اکولایزرها می‌توانند با افزایش برخی از فرکانس‌های خاص، نویز موجود در آن فرکانس‌ها را افزایش دهند.

بهترین محل برای استفاده از NS-2 Noise Suppressor، میانه مسیر سیگنال است تا بتواند نویز ایجاد شده توسط پدال‌های پیش از آن را کاهش دهد و سیگنال را به پدال‌های Modulation و پس‌آواییِ پس از خود منتقل کند.

پدال‌های Modulation مانند BF-3 Flanger باید پس از افکت‌های صدا‌ساز همچون دیستورشن، Wah و غیره قرار گیرند تا بتوانند صدایی را که با پدال‌های پیش از خود ایجاد شده است، پردازش و ویرایش کنند. اگر آن را پیش از دیستورشن قرار دهید، صدای Flanger را دیستورت می‌کنید.

شاید این صدا هدف شما باشد، اما به طور عمومی،  BF-3 Flanger و دیگر افکت‌های Modulation را پس از پدال‌های صداساز (و نویزساز) قرار دهید. و در نهایت پدال‌های پس‌آوایی وجود دارند: دیلی و ریورب.

همانطور که پیش‌تر بحث کردیم، ریورب (و با توجه به محیط، گاهی اوقات دیلی) آخرین چیزی است که در محیط واقعی، به گوش شما می‌رسد، پس آن را در انتهای مسیر سیگنال خود قرار دهید. دیلی پس از ریورب می‌تواند صدایی غیر شفاف ایجاد کند، پس بهتر است که ریورب پس از دیلی قرار گیرد.

پیشنهاد اکتاو  تئوری موسیقی آسان: آکوردهای معلق

و در نهایت، پدال Loop Station را داریم. لوپرها افکت نیستند، بلکه صدا را ضبط می‌کنند. در حالت عادی، می‌خواهید که لوپر تمام صدای شما را به طور کامل ضبط و پخش کند. این یعنی لوپر در انتهای زنجیره افکت‌های شما قرار می‌گیرد تا بتوانید هر پدالی که استفاده کرده‌اید را ضبط کنید و صدای آن‌ها را بشنوید.

به طور خلاصه با اینکه قانونی برای ایجاد صدا و tone وجود ندارد، این اصول ابتدایی به شما کمک خواهند کرد تا به tone مورد نظر خود نزدیک شوید. با کمک این راهنمایی‌ها قادر خواهید بود تا:

  • نویز را به کمترین مقدار برسانید.
  • به منعطف‌ترین صداها دست یابید.
  • تا جای ممکن صدا و tone را به گونه‌ای طبیعی، ارگانیک و نزدیک به شیوه طبیعی ایجاد صدا، بدون افکت‌ها تولید کنید.

با این وجود، آزمایش کنید! شاید tone مورد نظر شما با قرارگیری Wah پس از دیستورشن حاصل شود؛ نویز آن زیاد است، اما صدای باحالی دارد.
در نهایت تنها قانون این است: هر چه که بهترین صدا را می‌دهد، بهترین است، پس پدال‌های خود را تهیه کنید و به صدای مورد نظر خود دست یابید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =

  • خانه
  • آموزش
  • راهنمای جامع چیدمان پدال‌های افکت گیتار | هر پدال کجای مسیر قرار می‌گیرد؟