اولین مجله تخصصی تجهیزات موسیقی

مانیتورهای استدیویی چیست؟ چه تفاوتی با بلندگوهای عادی دارد؟

در این مقاله به بررسی مانیتورهای استدیوی می‌پردازیم، اینکه چگونه مانیتورهای استودیویی مناسب با موسیقی، بودجه و فضای استودیوی خود انتخاب نمایید. مانیتورهای استدیوایی چیست

چه در حال ضبط و میکس یک پروژه بزرگ باشید و چه فقط بخواهید در استودیوی خانگی خود آواز و گیتار خود را ضبط کنید، داشتن یک جفت بلندگوی مانیتورینگ استودیویی ضروری است. یک جفت مانیتور خوب کمک می‌کند تا هر چه که ضبط کرده‌اید را با دقتی بالا بشنوید. اما پیش از اینکه یک جفت مانیتور بخرید، احتمالاً چند سوال دارید: فرق مانیتورهای استودیویی با بلندگوهای عادی چیست؟ یک مانیتور خوب چه چیزهایی دارد؟ و یک مانیتور دقیق باید چه صدایی دهد؟ این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا به این سوالات و سوالات دیگر پاسخ دهید تا بتوانید بر اساس نیازها و بودجه خود، مناسب‌ترین مانیتورها را خریداری نمایید.

درک مانیتورهای استودیویی

هنگامی که در استودیوی خود موسیقی را میکس می‌کنید، این گوش‌های شما است که در نهایت شما را برای تنظیمات مختلف هدایت می‌کند؛ چه فرکانس‌هایی را افزایش دهید و کدام فرکانس‌ها را کاهش. اسپیکرهایی که صدا را با استفاده از آن‌ها می‌شنوید تاثیر زیادی روی نحوه شنیدن صداها دارند. برای اینکه دقیق میکس کنید، نمی‌خواهید که اسپیکرها صدا را رنگ کنند؛ می‌خواهید اسپیکری داشته باشید که صدا را دقیقاً همانطور که ضبط شده‌اند پخش کند. اینجاست که مانیتورهای استودیویی با کیفیت به کمک شما می‌آیند.
مانیتورهای استودیویی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا سیگنال‌های صوتی را تا حد ممکن بدون تغییر پخش کنند. بر خلاف اسپیکرهای عادی که ممکن است بیس قوی و صدایی کوبنده داشته باشند، مانیتورهای استودیویی خوب، روی فرکانسی، بیش از فرکانس‌های دیگر تاکید نمی‌کنند. یک مانیتور خوب در هر سطح صدایی، به شما صدایی دقیق و پاسخگویی باثباتی می‌بخشد. این امر شما را قادر می‌سازد تا بتوانید با دقت روی عناصر مختلف صدایی که می‌خواهید میکس نمایید و در ولوم‌های مختلف تمرکز کنید. مانیتورها همچنین به خوبی تغییرات سریع و ناگهانی بلندی صدا را پخش می‌کنند.
البته برای پخش سیگنال در مسطح‌ترین حالت ممکن، نیاز به قطعات باکیفیت و مهندسی دقیق است و اینجاست که تفاوت قیمت مانیتورهای استودیویی نمود پیدا می‌کند. با این حال، اگر برای مجهز ساختن استودیوی خود محدودیت بودجه دارید، مانیتورهای با قیمت متوسط کار شما را راه می‌اندازند.
این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا درک نمایید که دنبال چه چیزهایی در مانیتورهای استودیویی باشید.

مانیتورهای استدیوایی چیست
Tannoy Reveal 402 صدایی مانند مانیتورهای بسیار بزرگ‌تر دارد و sweet spot آن بسیار وسیع است، پس نیازی نیست برای میکس در یک نقطه ثابت باقی بمانید.


چه چیزی یک مانیتور خوب را می‌سازد؟

نکته‌ای بامزه درباره مانیتورهای استودیویی: اولین بار که صدای پخش شده از یک مانیتور با کیفیت با منحنی پاسخگویی مسطح بشنوید، صدا به نظر نادرست می‌آید. اما این تنها به این دلیل است که گوش‌های شما به اسپیکرهای عادی عادت کرده است که با ترفندهایی صدا را بزرگ‌تر، کوبنده‌تر و خوش‌آیندتر و فرکانس‌های بالای آن را نرم‌تر می‌کنند.
پس بخش بزرگی از خرید مانیتورها این است که خودتان را آماده کنید تا چیزها را متفاوت بشنوید، و این یعنی به مشخصات فنی و خصوصیات محصولات با دید متفاوتی نگاه کنید. به جای اینکه دنبال افکت‌هایی همچون تقویت فرکانس‌های بم باشید، به این دقت کنید که اسپیکرهای شما چقدر دقیق صداها را در محیط خاص استودیوی شما پخش می‌کنند.

 

اعداد و مشخصات فنی

هنگامی که در حال خرید مانیتور هستید اعداد، اصطلاحات و مخفف‌های بسیاری همچون پاسخگویی فرکانسی، THD و SPL و همچنین اصطلاحاتی آشناتر، مثل وات و اندازه بلندگوها را خواهید دید (برای آشنایی بهتر با این اصطلاحات به واژه‌نامه انتهای متن مراجعه نمایید).
مشخصات فنی چشم‌اندازی از عملکرد مانیتورها هنگام ضبط، میکس و مسترینگ به شما می‌دهند. برخی از مشخصات فنی حاصل آزمایش‌های انجام شده توسط سازنده می‌باشند تا عملکرد محصول خود را تعیین نمایند.
در حالی که مشخصات فنی مفید هستند، به یاد داشته باشید که آزمایش‌هایی که برای تعیین آن‌ها انجام می‌شود معمولاً استانداردسازی نشده است، پس 0.01% THD یک تولیدکننده ممکن است با 0.3% THD تولیدکننده دیگر برابر باشد. اگر این اطلاعات را فقط به عنوان یک نقطه شروع در نظر بگیرید، همچنان برای شما به عنوان خریدار بالقوه مفید هستند. در نهایت باید به گوش‌های خود و نقد و بررسی سایت‌های معتبر و دیگر کاربران مانیتورها اعتماد کنید. هیچ جایگزینی برای شنیدن دقیق وجود ندارد. خواندن نقدهای متخصصان و کاربران به شما در انتخاب بهتر کمک می‌کنند.

 

دامنه فرکانسی

از آن جهت که از مانیتورهای خود دقت می‌خواهید، یکی از اولین چیزهایی که باید به آن توجه کنید این است که آیا می‌توانند دامنه فرکانسی صداهای ضبط شده شما را به طور کامل پوشش دهند یا خیر. مشخصات فنی بیشتر مانیتورها، کمترین فرکانسی که پخش می‌کنند را با واحد هرتز و بیشترین فرکانس را با واحد کیلوهرتز نشان می‌دهند. برای بیشتر کارها، پاسخگویی فرکانسی 50 هرتز تا 20 کیلوهرتز کافی است. همانطور که بعداً با جزئیات بیشتر این موضوع را بررسی خواهیم کرد، دامنه فرکانسی کلی مانیتورها به نسبت توانایی آن‌ها در پخش این بازه فرکانس‌ها بدون اعوجاج و تغییر از اهمیت کمتری برخوردار است.

مانیتورهای استدیوایی چیست
کاربرانی که بودجه کمی دارند، به JBL LSR 308 به جهت دقت بالا و خروجی قوی آن، نمره بالایی داده‌اند.

پیش از اینکه بر اساس دامنه فرکانسی یک مانیتور در مورد آن قضاوت کنید، به یاد داشته باشید که این مشخصه به شما نمی‌گوید که مانیتور چگونه این فرکانس‌ها را پخش می‌کند. درست است که مانیتور مورد نظر شما می‌تواند برای مثال 40 هرتز تا 21 کیلوهرتز را پخش کند، اما آیا می‌تواند این فرکانس‌ها را با حجمی نسبتاً برابر پخش کند؟
پس نیاز به شاخصی دارید که به شما بگوید چقدر در این بازه فرکانسی واریانس وجود دارد. این شاخص با واحد دسی‌بل نمایش داده می‌شود. پس برای مثال اگر دامنه فرکانسی یک مانیتور 40Hz-21kHz ± 2dB نوشته شده است، این یعنی حجم برخی از فرکانس‌ها ممکن است در نقاط مختلفی از دامنه کلی فرکانسی، به اندازه 2 دسی‌بل بلندتر یا آرام‌تر باشد.
در بیشتر موارد، ± 3 dB یا کمتر، صدایی متعادل پخش می‌کند.
اگر سبک موسیقی شما مبتنی بر بیس قوی همچون هیپ‌هاپ یا EDM است یا میکس فراگیر 5.1 یا 7.1 می‌کنید، شاید بهتر باشد که یک ساب‌ووفر استودیویی برای پخش فرکانس‌های 30 هرتز یا پایین‌تر نیز تهیه نمایید.

مانیتورهای استدیوایی چیست
ساب‌ووفر استودیویی JBL LSR310S تا فرکانس 27 هرتز را پخش می‌کند و به شما کمک می‌کند تا با دقت فرکانس‌های پایین را میکس نمایید.


اعوجاج هارمونیک کل (THD)
مشخصه THD (اعوجاج هارمونیک کل) نیز به گونه‌ای متفاوت با پاسخگویی فرکانسی، یکی از شاخص‌های دقت کلی است. THD به شما می‌گوید که مانیتور چقدر می‌تواند صدا را تمیز پخش کند. بیشتر اوقات THD در واقع به THD+N (اعوجاج هارمونیک کل به اضافه نویز) اشاره دارد پس اگر THD را دیدید، بدانید که معمولاً نویز را نیز در نظر گرفته‌اند.
تمام مدارهای صوتی مقداری نویز و اعوجاج به صدا می‌افزایند؛ سوال این است که چقدر. یک مدار صوتی تمیز باید با مقداری نزدیک به صفر به صدا اعوجاج و نویز اضافه کند؛ مثلاً 001/0 درصد. یک مدار صوتی با طراحی نامناسب، اعوجاج بسیاری به صدا می‌افزاید، چیزی بین 3/0 تا 1 درصد. با اینکه معمولاً چنین رقم‌های بالایی را بین مانیتورها نخواهید دید، اما این اعداد زیاد (و حتی گاهی بیشتر) در بین اسپیکرها و هدفون‌های معمولی بسیار به چشم می‌خورد؛ این خود دلیل دیگری برای دوری از آن‌ها در کارهای استودیویی است.

مانیتورهای استدیوایی چیست
مانیتور M-Audio BX5 D3 Crimson بلندگویی مستقل برای فرکانس‌های بالا دارد تا اعوجاج را کمینه سازد و صداها را تا فرکانس 35کیلوهرتز پخش کند.

وات

با اینکه معمولاً توان بلندگوها در استودیو عامل چندان مهمی نیست، اما ممکن است لازم باشد تا به آن که با واحد وات اندازه‌گیری می‌شود دقت کنید؛ به خصوص برای اتاق‌ها یا استودیوهای بزرگ. معمولاً 10 تا 60 وات مقدار زیادی برای استودیویی در اتاق خواب یا اتاقی کوچک است. ممکن است اتاق‌های بزرگ و استودیوهای با اندازه متوسط نیاز به توان بیشتری داشته باشند. در مانیتورهای پاوردار که خود امپلیفایر دارند، سازندگان میزان وات را با هر بلندگو تطبیق داده‌اند تا هر بلندگو بهترین عملکرد را در دامنه فرکانسی خود داشته باشد.

 

پیشنهاد اکتاو  Beyerdynamic میکروفون‌های خازنی دیافراگم بزرگ FOX را معرفی می‌کند

طراحی میدان نزدیک، دور یا میانه

هنگام جستجوی مانیتورها معمولاً با اصطلاحاتی مثل میدان نزدیک، میدان میانه یا میدان دور در شرح مانیتورها مواجه می‌شوید. این اصطلاحات بیان می‌کنند که مانیتورها برای چه موقعیتی طراحی شده‌اند؛ مانیتورهای میدان نزدیک برای شنیدن از فاصله نزدیک طراحی شده‌اند و مانیتورهای میدان دور بیشترین دقت را در فواصل دور دارند.
مانیتورهای میدان نزدیک که معمولاً طراحی جمع و جور و بلندگوهایی کوچک دارند، برای بیشتر استودیوها مناسب هستند چون شما بیش از هر چیزی صدای پخش شده از بلندگوها را به طور مستقیم می‌شنوید و نه صداهای منعکس شده از دیوارها و سقف. این مانیتورها جلوی شما قرار می‌گیرند و مقداری رو به سر شما می‌چرخند به گونه‌ای که سر شما و دو مانیتور، راس‌های یک مثلث متساوی‌الاضلاع را تشکیل می‌دهند. به بهترین محل برای شنیدن صدای مانیتورها، sweet spot گفته می‌شود.

مانیتورهای استدیوایی چیست
مانیتورهای میدان نزدیک KRK Rokit بسیار مقرون به صرفه هستند و بیس بسیار قوی و دقت بالایی دارند.

اگر اتاق بزرگ‌تری دارید که لازم است بلندگوها دورتر از شما قرار گیرند، مانیتورهای میدان میانی یا میدان دور بهتر هستند. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این گونه مانیتورها، اتاق شما باید از نظر اکوستیک اصلاح شده باشد تا صدایی دقیق از آن‌ها بشنوید.

 

اجزای مانیتورها: مانیتورها از چه ساخته شده‌اند؟

مانیتورهای مدرن از سه جزء ساخته شده‌اند: بلندگوها، کابینت و مدار الکترونیک. مانیتورهای پاوردار که امروزه رایج‌تر از مانیتورهای بدون پاور هستند، دارای یک امپلیفایر داخلی نیز هستند.
نمی‌توان گفت که کدام جزء مهم‌تر است. هر جزء برای کار کردن در کنار اجزای دیگر طراحی شده است. اگر کابینت به خوبی برای بلندگوی مانیتور طراحی نشده باشد، داشتن بهترین بلندگو (اسپیکر) نیز کمک چندانی به مانیتور نمی‌کند.

بلندگوها (اسپیکرها)
به طور معمول در مانیتورها دو نوع بلندگو وجود دارد: ووفر و توییتر. مانیتورهای دارای سه بلندگو که کمتر رایج هستند، یک بلندگوی میانی نیز دارند. برای استفاده از مانیتورها به صورت 2.1، 5.1 و 7.1 یک ساب‌ووفر جداگانه نیز استفاده می‌شود (که .1 نشان دهنده ساب‌ووفر است).
در مانیتورهای دارای دو بلندگو، ووفر فرکانس‌های پایین، میانی پایین و میانی را پخش می‌کند و توییتر فرکانس‌های میانی بالا و بالا را پخش می‌کند. در مانیتورهای دارای سه بلندگو، یک بلندگوی میانی برای پخش فرکانس‌های میانی اضافه شده است. وقتی به مانیتورهای خود یک ساب‌ووفر اضافه می‌کنید، ساب‌ووفر بخشی از فرکانس‌های پایین و تمام فرکانس‌های بسیار پایین را پخش می‌کند.
تولیدکنندگان از مواد مختلفی برای ساخت بلندگوهای خود استفاده می‌کنند. ابریشم، میلار، شیشه، کربن، تیتانیوم و آلیاژهای فلز برای ساخت توییتر استفاده می‌شوند. میلار یک پلیمر مصنوعی است که در دهه 1950 ساخته شد و همچون ابریشمی مصنوعی است، اما تحت تاثیر رطوبت قرار نمی‌گیرد. شیشه و کربن برای توان‌های بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و صدایی دقیق و فرکانس‌های بسیار بالا را بازتولید می‌کنند. این امر در مورد توییترهای ساخته شده از تیتانیوم و دیگر آلیاژهای فلزی نیز برقرار است و فرکانس‌های بالا را با دقت زیاد بازتولید می‌کنند و توان بالایی نیز دارند.
ووفرها، بلندگوهای میانی و ساب‌ووفرها معمولاً به شکل مخروطی ساخته می‌شوند به گونه‌ای که یک برآمدگی در مرکز دارند و دور این مخروط از جنسی منعطف اما با دوام ساخته می‌شود تا به مخروط و سیم‌پیچ پشت آن اجازه حرکت به داخل و بیرون را دهد. مخروط معمولاً از جنس کاغذ treated یا پارچه، پولی‌پروپیلِن، فیبرهای آرامید، فایبرگلس یا کِولار است. کاغذ و پارچه مواد سنتی به کار رفته در ساخت مخروط هستند و با هزینه‌ای کمتر، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. پولی‌پروپیلن، فیبرهای آرامید، فایبرگلس و کولار همگی مواد جایگزینی هستند که برای ساخت بلندگوهای بادوام بیشتر توسعه یافته‌اند. مخروط سبک‌تر، پاسخگویی بهتری نسبت به تغییرات ناگهانی صدا دارد که باعث می‌شود تا با پاسخگویی سریع‌تر به داینامیک صدا و تغییر فرکانس‌های بالای موسیقی، صدای دقیق‌تری پخش کند.
مانیتورهای استدیوایی چیست

 

کابینت‌ها
کابینت به خوبی طراحی شده در مانیتور استودیو، به بیشینه‌سازی عملکرد بلندگوهای آن کمک می‌کند. مهندسان کابینت اطراف بلندگو را طراحی می‌کنند. باید تا جای ممکن ارتعاش اضافه نداشته باشد تا خروجی را به هیچ وجه تغییر ندهد یا صدا را رنگ نکند. به همین دلیل معمولاً کابینت مانیتورها از موادی محکم همچون فلز یا پلاستیک‌های فشرده دارای بافت‌های فشرده داخلی ساخته می‌شوند که لبه‌های آن‌ها به طور مخصوصی طراحی شده است تا از لرزش‌های ناخواسته جلوگیری شود.
طراحی کابینت معمولاً دارای خروجی هوا یا خنک‌کننده بدون فن هستند که به مانیتورها در تولید فرکانس‌های پایین و شفافیت آن‌ها نیز کمک می‌کنند. لبه‌های گرد در اطراف بلندگوها و لبه‌های مانیتور با کاهش انکسار امواج صوتی، به بهبود شفافیت صدا کمک می‌کند.

مدار
علاوه بر در نظر داشتن اینکه مانیتور شما باید پاور داشته باشد یا خیر (در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم) باید به انواع اتصال‌های مانیتور توجه داشته باشید. به ورودی‌های مانیتور دقت کنید و مطمئن شوید که با تجهیزات کنونی شما سازگار هستند. مانیتورها معمولاً ورودی‌های یک‌چهارم اینچ، TRS، XLR، RCA یا S/PDIF دارند. برخی از مانیتورها فقط ورودی نامتعادل یا متعادل دارند و برخی هر دو نوع ورودی را دارند.

 

مانیتورهای استودیویی پاوردار

مانیتورهای استودیویی پاوردار که گاهی از آن‌ها با عنوان مانیتورهای اکتیو یاد می‌شود، محبوب‌ترین انتخاب استودیوهای کوچک و خانگی است. این مانیتورها امپلیفایر خود را در داخل خود دارند و دیگر نیازی به تهیه امپلیفایر جداگانه برای آن‌ها نمی‌باشد. بیشتر آن‌ها امپلیفایر دوگانه دارند؛ یعنی هر بلندگو (توییتر، ووفر) امپلیفایر جداگانه و مخصوص خود را دارد تا به خوبی بازه فرکانسی خود را پوشش دهد و هر بلندگو بتواند عملکردی بهینه داشته باشد.

مانیتورهای استدیوایی چیست
مانیتور استودیویی Yamaha HS8 از امپلیفایر دوگانه برای توییتر و ووفر خود استفاده می‌کند.

 

مانیتورهای استودیویی بدون پاور

با اینکه استفاده از این گونه مانیتورها به راحتی مانیتورهای پاوردار نیست، اما این گونه مانیتورها که از آن‌ها با عنوان پسیو (Passive) یاد می‌شود، مزایای خود را دارند. از آن جهت که این مانیتورها نیاز به امپلیفایر جداگانه دارند، دست شما در انتخاب امپلیفایر و راه‌اندازی چندین بلندگو باز است. همچنین این مانیتورها معمولاً مداری برای جدا ساختن فرکانس‌های بالا و پایین دارند.
علاوه بر این کسانی که هم‌اکنون در استودیوی خود امپلیفایر دارند، خرید مانیتورهای بدون پاور به کاهش هزینه‌های آن‌ها کمک می‌کند، چون قیمت امپلیفایر داخلی برای آن‌ها لحاظ نشده است.

مانیتورهای استدیوایی چیست
مانیتور بدون پاور Avantone Mixcube انتخابی محبوب برای این است که تعیین نمایید که موسیقی شما در تجهیزات صوتی کوچک‌تر و مصرفی چه صدایی خواهد داشت.

 

کنترلرهای ولوم مانیتورهای استودیویی

اگر واقعاً برای بهتر میکس کردن جدی هستید، ممکن است چند جفت مانیتور در استودیوی خود داشته باشید. ممکن است از مانیتورهای میدان میانی و میدان نزدیک در استودیوی خانگی خود استفاده کنید تا میکس‌های خود را از طریق چند منبع مختلف بشنوید. یا شاید می‌خواهید از مانیتورهای استودیویی دقیق خود به بلندگوهای عادی سوییچ کنید تا ببینید که موسیقی شما در آن‌ها چه صدایی دارد.
اگر در چنین شرایطی قرار دارید، داشتن یک کنترلر ولوم استودیویی خوب به شما اجازه می‌دهد تا به سرعت و با سهولت، ولوم بین مانیتورهای مختلف خود را یکسان تنظیم کنید و بین آن‌ها سوییچ کنید. توجه داشته باشید که کنترلری که تهیه می‌کنید به تعداد مورد نیاز شما خروجی داشته باشد و اگر بین منابع صوتی مختلف نیز سوییچ می‌کنید، توجه کنید که چنین قابلیتی نیز داشته باشد.

مانیتورهای استدیوایی چیست
کنترلر پسیو مانیتور Mackie Big Knob یک ابزار برای اتاق کنترل است که ولوم، سوییچ بین مانیتورها و انتخاب منبع و قابلیت talkback را در کنار هم به شما عرضه می‌کند.

چگونه مانیتورهایم را انتخاب کنم؟

مانیتور ایده‌آل بستگی به کاربر و کاربرد دارد. ممکن است مانیتوری که برای شما مناسب است، برای دیگری مناسب نباشد و بالعکس، پس پیدا کردن مانیتور مناسب کار خود، به این سادگی نیست که از دوستان خود و کاربران دیگر بپرسید که چه مانیتوری دارند و شما هم همان مانیتور را تهیه نمایید.
به طور کلی مانیتور خوب مانیتوری است که می‌توانید به آن اعتماد کنید و گوش‌های شما خوب با آن‌ها آشنا شود و بتوانید بدون خستگی، مدت طولانی صدای آن‌ها را بشنوید. مدار و بلندگوهای مانیتور باید قوی باشند؛ بتوانند ولوم‌های بالا و فرکانس‌های مورد نظر شما را در کنار صداهای بلند ناگهانی، نویزهایی همچون پاپ و صدای خام ضبط شده را بدون اینکه مشکلی پیدا کنند، پخش نمایند.
مانند هر چیز دیگری در زندگی، هر چقدر پول دهید، همان قدر آش می‌خورید. در بین مانیتورها رابطه مستقیم شدیدی بین قیمت و عملکرد وجود دارد. برای مانیتور حرفه‌ای باید بودجه‌ای در سطح کاربران حرفه‌ای داشته باشید، اما کاربران عادی نیز می‌توانند با بودجه در اختیار خود هزینه کنند و همچنان مانیتوری خریداری نمایند که بتواند به ضبط و میکس موسیقی به آن‌ها کمک کند.
برای نمونه، اگر حداکثر چیزی که ضبط می‌کنید، آواز و گیتار اکوستیک نواختن خود است، یک جفت مانیتور میدان نزدیک پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. اگر ترک‌های هیپ‌هاپ یا آهنگ‌های پاپ تولید می‌کنید، ممکن است بهتر باشد با کمک ساب‌ووفر یک سیستم 2.1 راه‌اندازی نمایید. برای بازی‌های کامپیوتری، ویدئوها، فیلم‌ها یا تلویزیون آهنگسازی و میکس می‌کنید؟ سیستم صوتی 5.1 یا 7.1 درست کنید. اگر موسیقی گروه‌های راک با سازهای مختلف ضبط می‌کنید، مانیتورهایی با ووفر 8 اینچ تهیه کنید که توان زیادی دارند و قادر هستند ولوم‌های بسیار را تحمل کنند.
بهترین مانیتورهایی که توان مالی خرید آن را دارید خریداری نمایید و یاد بگیرید که به خوبی از آن‌ها استفاده کنید. شاید مانیتورهایی که می‌خرید به اندازه جدیدترین، بهترین، بزرگ‌ترین مانیتورهای میدان نزدیک موجود در بازار جذاب نباشند، اما اگر پاسخگوی نیاز شما هستند، چه اهمیتی دارد؟ امروزه تقریباً تمام مانیتورهای میدان نزدیک موجود در بازار، دقت بسیار بیشتری از اسپیکرهای کامپیوتر یا استریوی شما دارند.

 

پیشنهاد اکتاو  چگونه بهترین عیدی را به یک نوازنده بدهیم؟

نهایت استفاده از مانیتورها

چگونه یاد می‌گیرید که از مانیتورهای خود استفاده نمایید؟ سوال خوبی است. این نشان می‌دهد که توجه می‌کنید. با بسیار گوش دادن به مانیتورهای خود شروع کنید. نه فقط موقعی که ضبط می‌کنید، بلکه آهنگ‌های مورد علاقه خود را نیز گوش کنید؛ آهنگ‌هایی که به خوبی می‌شناسید.
همانطور که در ابتدای متن گفتیم، آماده شنیدن صدایی متفاوت با اسپیکرهای معمولی خود باشید. به گوش دادن ادامه دهید، به صدای مسطح و اغراق‌نشده مانیتورها عادت کنید و با گذر زمان یاد خواهید گرفت که چگونه مانیتورهای شما با موسیقی‌های مختلف صدا می‌دهند. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک کنید که مانیتورهای شما در چه زمینه‌هایی عملکرد خوبی دارند و در چه زمینه‌هایی عملکرد خوبی ندارند و اینکه چگونه باید این کمبودها را جبران نمایید تا نتیجه میکس‌های شما به گونه‌ای شود که انگار با مانیتورهایی گران در استودیویی حرفه‌ای میکس شده‌اند.
اگر از سیستم 2.1 استفاده می‌کنید، ممکن است فراوانی خروجی بیس باعث شود تا فکر کنید که فرکانس‌های پایین میکس شما کافی است اما هنگامی که میکس خود را روی اسپیکرهای کوچک‌تر و عادی پخش کنید، ممکن است بیس ناپدید شود. پس میکس‌های خود را روی چند سیستم مختلف بررسی نمایید و مخالف با نقاط قوت سیستم خود میکس کنید.
نکته آخر در مورد مانیتورهای تازه شما این است که نمی‌توانید آن‌ها را پشت سر خود در کتابخانه بگذارید، صدایشان را زیاد کنید و تمام. مانیتورهای میدان نزدیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا نزدیک شنونده با فاصله معمولاً بین یک تا یک و نیم متر از شنونده قرار گیرند و هیچ مانعی نباید مانع امواج صوتی خارج شده از بلندگوها شود. این موضوع شامل دیوارها هم می‌شود، چون امواج صوتی منعکس شده از پشت یا کنار مانیتورهای شما می‌تواند روی آنچه که می‌شنوید تاثیر بگذارد.

مانیتورهای استدیوایی چیست
پدهای زیر مانیتور باعث می‌شوندتا مانیتورهای شما از هر سطحی که روی آن قرار دارند جدا شوند و دقت آن‌ها بیشتر شود. همچنین باید آن‌ها را به گونه‌ای قرار دهید تا هنگامی که برای میکس می‌نشینید، به طور خودکار در Sweet spot قرار بگیرید. پایه‌های مانیتور نیز به شما کمک می‌کنند تا آن‌ها را در جای بهینه قرار دهید و اکوستیک کردن محیط مانیتورینگ نیز به بهبود صدا کمک می‌کند، حتی هنگامی که از مانیتورهای میدان نزدیک استفاده می‌نمایید.

واژه‌نامه مانیتورهای استودیویی
فیش یک‌چهارم اینچ – اتصال نامتعادل که ساده‌ترین نوع اتصال صوتی است.

2.1 – مانیتورینگ با دو مانیتور اصلی و یک ساب‌ووفر جداگانه برای فرکانس‌های پایین.

5.1 – مانیتورینگ با پنج مانیتور که در اطراف شنونده قرار می‌گیرند و یک ساب‌ووفر جداگانه برای فرکانس‌های پایین.

7.1 – مانیتورینگ با هفت مانیتور که در اطراف شنونده قرار می‌گیرند و یک ساب‌ووفر جداگانه برای فرکانس‌های پایین.

بیس – فرکانس‌های پایین صدا که معمولاً بین 20 هرتز تا حدود 150 هرتز هستند. همچنین معمولاً به نت‌های بم نیز گفته می‌شود.

متعادل – یک مدار صوتی که در آن دو سیگنال مساوی اما با قطبیت متقارن در دو سیم شیلد دار جداگانه عبور می‌کند. سیم‌کشی متعادل باعث می‌شود تا صدا در محیط‌هایی که نویزهای الکتریکی بسیاری وجود دارد، مانند استودیوها یا سالن‌های اجرای زنده، بدون نویز منتقل شود. نیاز به ورودی و خروجی متعادل و کابل‌های متعادل دارد.

امپلیفایر دوگانه – استفاده از دو (یا چند) امپلیفایر جداگانه و جداسازی فرکانس‌ها برای راه‌اندازی هر بلندگوی موجود در یک کابینت. معمولاً در مانیتورهای اکتیو استفاده می‌شود که در آن‌ها امپلیفایر در کابینت خود مانیتور قرار دارد.

کابینت – که به آن کَب یا کابینت بلندگو نیز گفته می‌شود. کابینت به محفظه‌ای گفته می‌شود که بلندگو در آن قرار می‌گیرد. این محفظه علاوه بر نگهداری بلندگو و مدار آن، نقش‌های دیگری نیز دارد. این محفظه از تداخل امواج صوتی با فاز منفی که از پشت بلندگو خارج می‌شوند با امواج صوتی با فاز مثبت خارج شده از جلوی بلندگو جلوگیری می‌کند و همچنین بازده و پاسخگویی فرکانسی بلندگوها را افزایش می‌دهد.

جدا کردن – فرآیند جداسازی مانیتورها از سطحی که روی آن قرار دارند تا ارتعاش و صداهای نامطلوب منتقل نشود. پدهای مخصوص و پایه‌های مانیتور چنین عملکردی دارند.

انکسار – خم شدن امواج صوتی هنگامی که توسط یک جسم از مسیر خود خارج می‌شوند.

بلندگو – بلندگوها در کابینت یا محفظه سوار می‌شوند. بخش فعال هر سیستم پخش صدا است که امواج صوتی را تولید می‌کند.

خستگی گوش – شرایطی است که پس از شنیدن صدا و کار کردن با صدا به مدت چندین ساعت رخ می‌دهد، معمولاً در حالت میکس کردن. به نظر می‌رسد که هنگام شنیدن صدا با ولوم زیاد یا شنیدن صدا با فرکانس‌های اغراق شده (فرکانس‌های بالا یا فرکانس‌های میانی شدید) رخ می‌دهد.

صدای مسطح – یا پاسخگویی مسطح. بلندگو یا دیگر تجهیزات صوتی که پاسخگویی مسطح دارند، به طور طبیعی هیچ فرکانس صوتی که از آن عبور می‌کند را کاهش یا افزایش نمی‌دهد. در تئوری، یک ورودی مسطح همانطور که وارد مدار شده است از آن خارج می‌شود اگرچه این امر با فناوری فعلی مانیتورینگ ناممکن است. اصطلاح مسطح از مسطح بودن نمودار پاسخگویی فرکانسی رسم شده که در آن یک خط صاف و بدون برآمدگی یا فرورفتگی است گرفته شده است.

فرکانس – به صداهای خاص و بخش‌های خاصی از صدا بر اساس زیری و بمی آن گفته می‌شود؛ مثلاً فرکانس‌های زیر، میانی، بم و… تعریف استاندارد فرکانس این است که یک رویداد چند بار در یک واحد زمان رخ می‌دهد. فرکانس ارتعاش‌های صوتی بر اساس طول موج آن‌ها منجر به زیری و بمی نت‌هایی می‌شود که در موسیقی می‌شنویم. فرکانس سیم آزاد نت می/E سیم یک ساز بیس، فرکانس 5/41 هرتز دارد. سیم یک آزاد گیتار معمولی با نت می/E فرکانس 3/1 کیلوهرتز دارد.

دامنه فرکانسی – بازه‌ای از فرکانس‌ها که یک وسیله صوتی می‌تواند از خود عبور دهد یا بازتولید کند. معمولاً به شکلی همچون 20Hz-20kHz نوشته می‌شود. هنگامی که این بازه در کنار THD قرار گیرد، به شما ایده‌ای کلی از دقت آن وسیله می‌دهد. هر چه دامنه فرکانسی وسیع‌تر باشد، فرکانس‌های بیشتری را با شفافیت بالا می‌شنوید.

پاسخگویی فرکانسی – نتیجه حاصل شده از دامنه فرکانسی در برابر بلندی صدا. مشخصه 20Hz-20kHz ±3dB یعنی برای یک سیگنال ورودی، بازه فرکانسی نوشته شده 20Hz-20kHz در سطح مشخص شده ±3dB نسبت به سیگنال اصلی بازتولید می‌شود. هر فرکانسی خارج از این بازه فرکانسی ممکن است در بازه سطح مشخص شده باشد و یا نباشد. برای مثال یک وسیله صوتی با پاسخگویی فرکانسی مسطح کمک می‌کند تا با دقت بیشتری متوجه شوید که صدای ضبط شده واقعاً چه صدایی دارد.

هرتز – که با مخفف Hz نشان داده می‌شود. هرتز واحد اندازه‌گیری فرکانس است و یک هرتز برابر با یک گردش کامل در ثانیه است، مثلاً یک موج سینوسی 60 هرتز یعنی 60 گردش کامل در یک ثانیه. کیلوهرتز که با مخفف kHz نشان داده می‌شود هنگامی استفاده می‌شود که تعداد گردش‌ها در یک ثانیه بیش از هزار باشد. هرتز از روی نام هنریش هرتز، فیزیکدان آلمانی قرن 19 نامگذاری شده است که یکی از اولین دانشمندانی است که امواج رادیویی را مطالعه می‌کرد.

I/O – مخفف ورودی/خروجی. به طور عمومی به اتصال‌های تجهیزات صوتی گفته می‌شود.

مسترینگ – فرآیندی که در آن میکس نهایی برای رسانه مورد نظری که در آن توزیع خواهد شد آماده و پردازش می‌شود. این فرآیند معمولاً شامل استفاده از لیمیتر، کمپرسور، EQ، نرمالایزیشن، گسترش استریو بودن صدا و ادیت است تا به صدایی حرفه‌ای و با ثبات برای رادیوهای مدرن و تجهیزات پخش با کیفیت دست یافت.

فرکانس میانی – فرکانس‌های میانی سیگنال صوتی که فرکانسی بین حدود 150 هرتز تا 5/2 کیلوهرتز دارند. همچنین به طور عمومی به نت‌های با زیری و بمی متوسط گفته می‌شود.

بلندگوی میانی – بلندگوی موجود در یک کابینت دارای چند بلندگو که برای بازتولید فرکانس‌های میانی طراحی شده است.

میکس – فرآیند استفاده از یک میکسر، چه سخت‌افزاری، چه نرم‌افزاری، برای تنظیم تعادل سطح و فرکانس‌های یک اجرای صوتی یا صداهای ضبط شده به هدف بهبود مطلوب صدای نهایی.

مانیتور – که به آن‌ها مانیتور استودیویی یا اسپیکر مانیتورینگ نیز گفته می‌شود. سیستمی صوتی است که برای پخش دقیق صدا برای شنیدن دقیق هنگام فرآیند ضبط و میکس طراحی شده است.انواع گوناگون آن میدان نزدیک، فراگیر، اکتیو و پسیو است. مانیتورهای میدان نزدیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نزدیک شنونده قرار گیرند تا تداخل اکوستیک اتاق را در صدا کمینه سازند. مانیتورهای اکتیو در خود امپلیفایر دارند تا نیازی به امپلیفایر جداگانه نباشد. مانیتورهای پسیو نیاز به امپلیفایر جداگانه دارند.

مانیتور میدان نزدیک – مانیتوری که طراحی شده است تا نسبت به هر چیز دیگری همچون دیوار، سقف، لوازم خانه و غیره، به شما (یا بهتر است بگوییم گوش‌های شما) نزدیک‌تر قرار گیرد. برای جایگذاری بهتر این مانیتورها به sweet spot مراجعه نمایید.

فاز – با واحد درجه اندازه‌گیری می‌شود و مشخص می‌کند که یک موج صوتی چقدر در گردش خود پیشرفته است و یک گردش کامل 360 درجه است. اگر دو موج فاز مخالف داشته باشند، هر دو تا حدودی خنثی می‌شوند. دو موج دقیقاً مشابه که فازشان نسبت به یکدیگر 180 درجه است، کاملاً یکدیگر را خنثی می‌کنند.

RCA – این نوع اتصال توسط شرکت رادیوی آمریکا (RCA) طراحی و رایج شد تا از آن برای تجهیزات صوتی خود استفاده کنند. بیشتر اوقات به صورت زوج‌های استریو استفاده می‌شوند.

مانیتور ارجاع – یا مانیتورهای دیواری. این مانیتورهای بزرگ به طور مخصوص در دیوار استودیوهای حرفه‌ای جایگذاری شده‌اند. این مانیتورهای گران قیمت حدود 3 متر یا بیشتر از محل نشستن شنونده فاصله دارند.

S/PDIF – مخفف Sony Philips Digital Interface Format. رابطی برای انتقال صدای دیجیتال است که یا از کابل نوری یا کابل coaxial برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. S/PDIF بر اساس استاندارد AES/EBU ساخته شده است و می‌تواند تنها دو کانال با حداکثر کیفیت 24 بیت/96 کیلوهرتز در یک جهت منتقل کند. برای اتصال S/PDIF تنها از کابل 70 اهم S/PDIF استفاده نمایید. برخی از مانیتورها اتصال S/PDIF دارند.

SPL – سطح فشار صدا. اندازه‌گیری ولوم یا شدت یک موج صوتی. SPL با واحد دسی‌بل (dB) اندازه‌گیری می‌شود.

موج صوتی – مجموعه‌ای از فشرده شدن‌های هوا که صدا را منتقل می‌کنند. امواج صوتی را با شکل یک موج روی یک خط افقی نشان می‌دهند که قسمت بالایی موج نشان دهنده فشرده شدن و قسمت پایین موج نشان دهنده رقیق شدن است.

ساب‌ووفر – بلندگویی که برای ایجاد فرکانس‌های بسیار پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاهی در محفظه‌ای جدا از ووفر، بلندگوی میانی و توییتر قرار می‌گیرد.

صدای فراگیر – سیستم صوتی چند کاناله که صدایی 3 بعدی ایجاد می‌کند. این سیستم توسط Dolby Labs توسعه یافت. صدای فراگیر معمولاً دارای 5.1 کانال است یعنی یک کانال مرکزی، دو کانال چپ و راست جلو، دو کانال چپ و راست عقب و یک ساب‌ووفر. حالت دیگر آن 7.1 است که دو بلندگو به دو طرف شنونده اضافه می‌کند تا صدا گسترده‌تر شود.

Sweet Spot – محل بهینه‌ی شنیدن صدای مانیتورهای استودیویی. در این محل شنونده بهترین تعادل فرکانسی، تفکیک استریو، جزئیات و دقت را می‌شنود. به طور کلی sweet spot یک جفت مانیتور میدان نزدیک بین یک تا یک و نیم متر در جلوی وسط فاصله بین آن دو است و گوش شنونده باید در ارتفاعی برابر با ارتفاع بالای ووفر و پایین توییتر قرار گیرد. سر شما و دو مانیتور باید یک مثلث متساوی‌الاضلاع خیالی تشکیل دهند. برخی مانیتورها sweet spot گسترده‌تری دارند که پیدا کردن آن راحت‌تر است در حالی که برخی دیگر از مانیتورها نیاز به آزمون و خطای بیشتری برای پیدا کردن بهترین جایگذاری دارند.

THD – اعوجاج هارمونیک کل. تقریباً تمام قطعات الکترونیک، کم و بیش سیگنال صوتی عبور شده از خود را دچار اعوجاج می‌کنند. اندازه‌گیری این اعوجاج معمولاً با اندازه صدم درصد از سیگنال اصلی نشان داده می‌شود؛ مثلاً <0.03% . هر چه این درصد به صفر نزدیک‌تر باشد، اعوجاج کمتر و صدا شفاف‌تر است. معمولاً THD در واقع به THD+N اشاره دارد که یعنی THD به اضافه نویز.

پاسخگویی تغییر ناگهانی صدا – یعنی سرعت چرخشی؛ بلندگو تا چه حد می‌تواند نسبت به تغییرات ناگهانی حجم صدا دقیق باشد که منجر به صدایی شفاف، تمیز و دقیق می‌شود. سرعت چرخشی پایین منجر به پاشخگویی ضعیف تغییر ناگهانی صدا می‌شود و گاهی این دو اصطلاح در مورد بلندگوها در جای یکدیگر استفاده می‌شوند. بلندگوی دارای سرعت چرخشی زیاد، پاسخگویی تغییر ناگهانی صدای بهتری دارد و بنابراین دقیق‌تر است. تغییرات ناگهانی صدا بخشی مهم از صداهای فرکانس بالا هستند که گوش و مغز ما با استفاده از آن‌ها صدا را شناسایی می‌کند.

زیر – به فرکانس‌های بالای سیگنال صوتی گفته می‌شود و معمولاً بین 3 کیلوهرتز تا 20 کیلوهرتز است. همچنین به طور عمومی به نت‌های زیر نیز گفته می‌شود.

TRS – مخفف Tip، Ring، Sleeve. TRS یک مدار متعادل است که به جای دو رسانا (tip و sleeve) دارای سه رسانا است (tip، ring و sleeve).

توییتر – بلندگوی فرکانس بالا در یک کابینت دارای چند بلندگو.

نامتعادل – یک مدار صوتی که سیگنال دو رسانای آن نابرابر هستند معمولاً چون یکی از رساناها نقش ground (زمین) را ایفا می‌کند. مدار صوتی نامتعادل نسبت به مدارهای متعادل بیشتر نویز دریافت می‌کند. با کوتاه نگه داشتن کابل‌ها تا حد ممکن، می‌توان با نویز مقابله کرد.

ووفر – بلندگوی فرکانس‌های پایین در یک کابینت دارای چند بلندگو. ووفرها برای بازتولید دقیق فرکانس‌های پایین که نسبت به فرکانس‌های بالا نیاز به حرکت بیشتری دارند طراحی شده‌اند. ووفرهایی که برای فرکانس‌های بسیار پایین استفاده می‌شوند، ساب‌ووفر نام دارند.

XLR – اتصال متعادل دارای سه پین که معمولاً برای میکروفون و سیگنال‌های لاین استفاده می‌شود. هر پین یک کانال جداگانه است اما معمولاً پین شماره 1، ground است. این اتصال توسط Cannon توسعه یافت و معمولاً از آن به نام اتصال Cannon یاد می‌شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

  • خانه
  • بررسی
  • مانیتورهای استدیویی چیست؟ چه تفاوتی با بلندگوهای عادی دارد؟