اولین مجله تخصصی تجهیزات موسیقی

نقد و بررسی مولتی‌افکت BOSS GT-100

سری GT در حال حاضر از سری‌های رده اول کمپانی BOSS می‌باشد. این کمپانی هر چندسال یکبار با ارائه یک مدل جدید و اصلاح مدل‌های قدیمی به کیفیت کار خود می‌افزاید. در حال حاضر یکی از بهترین‌های این سری بی‌شک مدل GT-100 می‌باشد که رقابت تنگاتنگی با مدل مشابه خود در کمپانی Line6 یعنی POD HD500x دارد که پیش‌تر در این مقاله به نقد و بررسی آن پرداختیم.

مدل GT-100 درواقع اصلاح شده‌ی مدل قدیمی یعنی GT-10 می‌باشد که حدود چهارسال در بازار نقش پررنگی داشت. این بار BOSS از یک موتور جدید پردازش سیگنال (DSP) استفاده کرده و تقریبا تمام آمپلی‌فایر‌های COSM را برای GT-100 کاملا بازسازی کرده است. افکت‌ها با قابلیت کنترل فوری ارتقا یافته‌اند، که با وجود پدال ACCEL جدید، می توانید پارامترهای مختلف افکت‌ها را به طور فوری تنظیم و ویرایش کنید. سهولت استفاده یکی دیگر از حوزه‌هایی است که باس بر روی آن کار کرده است. بر روی این مدل جدید برای اولین بار یک رابط کاربری کاملا جدید بهمراه نمایشگر دوگانه طراحی شده که با ناب‌های مرتبط می‌توانید به ویرایش و تنظیم سریع افکت‌ها بپردازید.

در GT-100 حدود 400 فضای ذخیره سازی صدا وجود دارد که رقم قابل توجه‌ای است، به شکل اورجینال 200 صدای کارخانه‌ای در GT-100 ذخیره شده است و بقیه فضای ذخیره‌سازی به صداهایی که شما خواهید ساخت اختصاص داده شده است. تمام صداها از زنجیره‌ای از افکت‌ها و یونیت‌ها ساخته شده‌اند که شما می‌توانید براحتی آنها را ویرایش کنید و به ساخت صداهای جدید بپردازید. انواع یونیت‌ها عبارتند از : کمپرسورها(compressor) ، اوردرایو و دیستورشن‌ها (Distortion/Overdrive) ، پری‌آمپ‌ها (Preamp) ، اکولایزرهای مختلف، افکت‌های ترکیبی (FX1\FX2) ،  دیلِی‌های مختلف (Delay)، کورِسهای متفاوت (Chorus)، ریوِرب (Reverb) و اکسپرشن پدال. اما این همه‌ی ماجرا نیست! شما می‌توانید براحتی یونیت‌ها و افکت‌های فیزیکی دیگری که دارید را به GT-100 متصل کنید و از تمام این افکت‌ها در کنار هم استفاده کنید.

نقد و بررسی مولتی‌افکت BOSS GT-100

ویژگی جالب دیگر GT-100 این است که هرصدا می‌تواند از دو کانال A و B تشکیل شده باشد، دو کانال مجزا که از افکت‌ها و آمپ متفاوت تشکیل شده؛ این دو کانال متفاوت صدا را میتوان به شکل دستی ( از طریق فوت-سوییچ) و اتوماتیک باهم ترکیب کرد. به این شکل که در فرکانس‌های متفاوت ( مثلا هنگامی که محکم سیم گیتار را پیک بزنید ) دو کانال A , B ترکیب شوند و هنگامی که نرم و آرام ساز میزنید، صدا تنها از کانال A یا B پردازش شود، ویژگی جالبی است، اینطور نیست؟ علاوه بر تمام این ویژگی‌های متفاوت برای خلق صدا، GT-100 از یک لوپرصدای قوی بهره می‌برد که قابلیت لوپ (تکرار) صدا را به مدت 39 ثانیه (به شکل مونو) و 19 ثانیه (به شکل استریو) دارد. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک رابط صدا به کامپیوتر استفاده کرد.

GT-100 کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد. با چهار پایه پلاستیکی بر زیربدنه براحتی بر روی زمین یا استیج مستقر می‌شود. از طریق دو فوت-سوییچی که در بالا قرار دارند، می‌توان بانک صداها را انتخاب کرد، یکی برای بالا رفتن در لیست بانک و دیگری برای پایین آمدن، با چهار فوت-سوییچ پایین (که با شماره‌های 1-2-3-4 مشخص شده‌اند) میتوان به انتخاب صداها پرداخت. دو فوت سوییچ بعدی که به رنگ قرمز و آبی مشخص شده‌اند، برای تنظیم لوپر و استفاده از پدال هستند. در GT-100 با اینکه می‌توانید به سادگی با تغییر صداها در لحظاتی که لازم است نیاز خود را رفع کنید، یک حالت دستی جایگزین نیز در نظر گرفته شده‌ است. با فشار دادن به طور همزمان دو فوت-سوئیچ مربوط به بانک صداها، قابلیت فعال/غیر فعال کردن فوری و جداگانه افکت‌ها  فعال می شود. در این حالت GT-100 به مانند یک پدال-بورد دستی عمل می‌کند که می‌توانید هر افکت را به شکل جداگانه خاموش یا روش کنید. به این ترتیب، هر صدا میتواند به شما یک چیدمان مختلف از پدال‌ها (تا هشت یونیت و یک پدال افکت) برای پدال‌-بردتان را بدهد. همچنین به راحتی می‌توانید مجموعه‌های مختلفی از افکت‌ها را در آهنگ‌های مختلف بر روی استیج و یا حتی در طی یک آهنگ، با استفاده ماهرانه از دکمه‌های فوت-سوییچ، انتخاب کنید.

راه‌اندازی و ذخیره‌سازی صداها و چیدمان‌ متفاوت پدال‌ها قبل از شروع نوازندگی از جنبه‌هایی است که BOSS به شکل ماهرانه و خلاقانه‌ای در آن عمل کرده است، بطوری که روند کار بسیار آسان است. چیز قابل توجه این است که همه چیز در سطح بیرون و در معرض نمایش است. هر دو نمایشگر دارای چهار ناب با دقت بالا در زیر آنها برای ویرایش هر پارامتری که به صورت گرافیکی نمایش داده شده، می باشند. می توان با استفاده از این ناب‌ها چندین صفحه از پارامترها را به راحتی به صفحه نمایش آورد و ویرایش کرد. همچنین یک ویژگی جالب دیگر در این مولتی-افکت بی‌نظیر قابلیت EZ-Tone می‌باشد. به جای اینکه مستقیما به ویرایش تک به تک پارامتر‌ها به شکل جداگانه بپردازید، با انتخاب یک سبک موسیقی به عنوان مرجع میتوانید به شکل گستره‌تر به ویرایش پارامترها بپردازید. گزینه EZ Tone شما را قادر می سازد به طور هدفمند به تنظیم بپردازید و این قابلیت به شکل اتوماتیک، آمپلی-فایر و اور درایو/ دیستورشن (OD / DS) را دستکاری می‌کند تا صدا را به صدایی که شما انتخاب کرده‌اید نزدیک کند.

نقد و بررسی مولتی‌افکت BOSS GT-100

در این مولتی-افکت از 26 شبیه ساز آمپلی فایر از جمله آمپ‌های فندر، مارشال و دیگر مارک ها و مدل‌های شناخته شده استفاده شده است. همچنین بخش اوردرایو/ دیستورشن دارای شبیه سازی‌های با کیفیتی از یونیت‌های Rat Big Muff، Fuzz Face و Tube Screamer است. دو بخش FX به 32 افکت مختلف از جمله تعداد زیادی مدولاسیون، اکولایز و فیلترهای مختلف تشکیل شده است.

صداها در BOSS GT-100

جنبه مثبت تمام این گزینه ها، به همراه تمام این قابلیت‌ها برای ویرایش صدا، این است که GT-100 قادر به تولید طیف گسترده‌ای از صداها است. خود صداهای کارخانه‌ای پتانسیل فراوان این مولتی-افکت را در خلق صداهای مختلف نشان می‌دهد. حال با استفاده از تمام گزینه‌های در دسترس برای ویرایش و ترکیب افکت‌های مختلف می‌توانید تقریبا به ساخت هر نوع صدایی که در ذهن دارید بپردازید.

از نظر قابلیت پخش، شبیه ساز آمپلی فایرهای COSM به نظر می رسد به راحتی پاسخگو باشند و بدون شک با افزایش قدرت پردازش سیگنال دیجیتال در این مدل، قدرت بهره‌برداری شما را افزایش می‌دهد. اکسپرشن پدال که وظیفه سنگینی بر دوش دارد، میتواند انتخاب‌های زیادی به شما بدهد، از کنترل استفاده به عنوان Wah پدال یا در استایل Whammy برای پیچ-بند کردن صدا. علاوه بر این، اگرچه پدال ACCEL قادر به تولید یک سری از افکت های غیر معمول از جمله فیدبک (Feedback) و رینگ مدولاسیون (Ring Modulation) است، می‌تواند به عنوان یک پدال کنترل کننده برای پارامترهای مختلف صدا اختصاص داده شود. به عنوان مثال می‌تواند به عنوان یک سوییچر برای تعویض بین کانال های A و B در زمانی که از یک صدا با دو کانال استفاده می کنید استفاده شود. همچنین می تواند به عنوان یک سوئیچ Tap-tempo اختصاص داده شود، و در نهایت اگر نیاز به کنترل بیشتری دارید، امکان اتصال یک اکسپرشن پدال دیگر به GT-100 وجود دارد. پدال فریز لوپ (Phrase Loop pedal) امکان رکورد، پخش و کنترل و لایه‌سازی آسان لوپر (looper) را می‌دهد. اگرچه در ابتدای راه است اما امکانات مفیدی به ویژه برای تمرین را ارائه می‌دهد.

نقد و بررسی مولتی‌افکت BOSS GT-100

مدل GT-100 توانایی‌ها و عملکرد های سری GT را به سطح جدید و با کیفیتی ارتقا داده است که در عین‌حال استفاده از آن بسیار آسان است. این مدل یک مرجع عالی از صداهاست که از طیف گسترده‌ای از آمپلی-فایر و افکت‌ها استفاده می کند. برای استیج و اجراهای زنده بسیار کاربردی خواهد بود. BOSS GT-100 با داشتن هشت یونیت (یا هفت یونیت و یک تیونر) و یک پدال واه / صدا (wah/volume)، می‌تواند همان چیزی باشد که شما بین گیتار و آمپ تان نیاز دارید.

نظر خود را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد اکتاو  برند تیلور یک «نوآوری اساسی» در طراحی گیتارهای آکوستیک به وجود آورد
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =