اولین مجله تخصصی تجهیزات موسیقی

چگونه آهنگ‌های گروه خود را زنده ضبط کنید؟

راه‌های مختلفی برای ضبط موسیقی وجود دارد و برای کسب نتیجه‌ی مطلوب لازم نیست که حتماً در استودیوهای مرسوم باشید. ضبط نوازنده‌ها در کنار هم میتواند نتیجه‌های خوبی مانند پویایی، اجرای خوب و هماهنگی با یکدیگر را در بر داشته باشد. در پایین به 10 مرحله برای شروع میپردازیم:

 

داشتن ابزار لازم

در کنار سازها و امپلی فایرها، شما به یک لپتاپ نیز دارید که توانایی اجرای برنامه‌های ضبط مانند Cubase و Portastudio را داشته باشد. همچنین به یک رابط که بتواند چندین ورودی XLR را تأمین کند. 8 عدد ایده‌آل است که میتواند امپ‌ها و میکروفون‌ها را پوشش دهد.

البته به مقدار زیادی کابل XLR نیاز است و بهتر است هر کابل را با اسم منبعی که به آن وصل است برچسب بزنید (مثل: گیتار امپ 1) که کابل‌ها گیج کننده نشوند. میکروفون‌های دینامیک (Dynamic) برای امپ‌ها و همچنین میکروفون‌های دینامیک و کاندنسر (condenser) برای درام‌ها ضروری هستند.

بهتر است یک یا دو میکروفون کاندنسر برای ضبط صدای کلی پخش شده در اتاق جای‌گذاری شوند. ممکن است تصمیم بگیرید که برای بعضی از منابع DI قرار دهید. بیس و امپ های آکوستیک در اولویت قرار دارند که اغلب خروجی XLR دارند. همچنین سیم اضافه، کابل رابط و کابل گیتار را محض اطمینان همراه داشته باشید.

آماده سازی

قبل از اینکه آماده‌ی ضبط شوید، آهنگ یا آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که مطمئنید میتوانید آن را پیوسته و خوب به صورت زنده اجرا کنید. قرار است سازها را به صورت زنده ضبط کنید در حالی که ممکن است ووکال و سولو‌ها را در برداشتی جداگانه ضبط کنید. باید برداشت زنده را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و مطمئن باشید که هماهنگی و صدا در بهترین حالت خود قرار دارد.

وجود کسی که تنظیم را انجام دهد نیز مفید است. به شما این اجازه را میدهد که بر روی اجرا تمرکز کنید و به پروسه‌ی تنظیم، شروع و توقف‌های ضبط سرعت میبخشد.

حالا به مکانی برای ضبط نیاز دارید. این مکان می‌تواند همان اتاقی باشد که در آن تمرین می‌کردید یا حتی اتاقی بزرگتر، اما باید توجه داشته باشید که فضای اتاق باید به اندازه‌ای باشد که تمام گروه به راحتی در آن مستقر شوند و در عین حال موجب انعکاس صدای ناخواسته هم نشود.

ضبط زنده
وجود شخصی که وظیفه مهندسی صدا را بر عهده بگیرد در سرعت و بازده کار تاثیر بسیار زیادی دارد

 

استقرار گروه

چون از میکروفون‌ها برای ضبط استفاده میشود، همپوشانی و پخش شدن صدا اجتناب ناپذیر است. یعنی زمانی که میکروفون یک ساز، صدای ساز دیگری را دریافت میکند. در صورتی که میکروفون‌ها به امپ‌ها نزدیک باشند این اتفاق کمتر رخ میدهد اما درام‌ها سازهای پُر سر و صدایی هستند و پخش شدن صدا امری طبیعی است. به همین دلیل توصیه میشود که ووکال در برداشتی جداگانه ضبط شود چون یک میکروفون کاندنسر صدای ساز‌های دیگر را نیز دریافت میکند.

برای کم کردن پخش صدا نوازنده های میتوانند به صورت نیم دایره مستقر شوند تا در عین حفظ فاصله، بتوانند با یکدیگر ارتباط نیز داشته باشند اما امپ ها نباید روبروی یکدیگر باشند تا منجر به فید‌‌بک نشود.

پیشنهاد اکتاو  چگونه برای خود استاد گیتار مناسب پیدا کنیم

 

میکروفون گذاری درام‌ها

از 4 میکروفون برای ضبط صدایی شفاف از درام‌ها استفاده میشود. ابتدا میکروفون‌های ایستاده که این میکروفون‌ها صدای پخش شده‌ی درام‌ها در فضای اتاق را ضبط میکنند و همچنین به ضبط صدایی واضح از سنج‌ها کمک میکنند.

آنها را حدود 180 سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین قرار دهید به طوری که سر آنها به سمت درام‌ها و رو به پایین باشد. بسیار مهم است که فاصله‌ی آن‌ها با درام‌ها به یک اندازه باشد تا صدا چند فاز نشود. (زمانی این اتفاق رخ میدهد که صدای تولید شده در زمان‌های نامساوی به میکروفون‌ها می‌رسد)

برای بیس درام (Kick ِrum) هرچه میکروفون به قسمتی که ضربه میخورد نزدیکتر باشد، صدای ضربه‌ی بیشتری دریافت میشود. حتی میتوانید یک بالشت را درون بیس درام قرار دهید تا به عنوان خفه کننده‌ی صدا‌‌‌های ناخواسته عمل کند، در این صورت صدای کوبنده بیشتر میشود و از صدای بم کاسته میشود.

برای اسنیر (Snare) میکروفون را حدود 6 سانتی‌متر بالاتر به طوری که حدود 3 سانتی‌متر از لبه‌ی آن فاصله داشته باشد قرار دهید. هرچه فاصله را بیشتر کنید، صدای محیطی بیشتری دریافت میشود. برای اینکه صدای کمتری از های هت (hi-hat) دریافت کنید، میکروفون را در خلاف جهت آن قرار دهید.

ضبط زنده

 

ضبط گیتار

میکروفون‌های دینامیک برای ضبط صدای پرفشاری که از امپلی فایرها خارج می‌شود مناسب هستند. یک میکروفون که مستقیم روبروی امپ قرار گیرد و بسیار هم به سطح مشبک امپ نزدیک باشد صدای مناسبی را دریافت خواهد کرد. بعد از هر بار جابجایی میکروفون باید صدای دریافتی را مشاهده و بررسی کنید، در وسط صدای پرتابی و پرقدرت، نزدیک به کناره ها به تیرگی صدا می‌افزاید.

وقتی مکان مناسب را پیدا کردید، آن را روی امپ علامت‌گذاری کنید. اگر به اندازه‌ی کافی ورودی XLR دارید، میتوانید یک میکروفون کاندنسر هم چند سانتی‌متر دورتر برای دریافت صدای محیطی قرار دهید اما در صورت امکان، برای جلوگیری از تکه شدن باید از دسیبل 10- در تنظیمات استفاده کنید.

 

ضبط آکوستیک

اگرچه راه ایده‌آل ضبط آکوستیک به وسیله‌ی میکروفون کاندنسر هست، اما امکان برداشت صداهای اضافی، کیفیت ضبط را پایین می آورد. اما نگران نباشید، اگر نوازنده‌ی آکوستیک هستید میتوانید به صورت زنده با استتفاده از آمپلی فایر آکوستیک یا DI به همراه گروه به ضبط بپردازید.

اینجا تصمیم بر استفاده از پری امپ (preamp) مهم است. اگر میخواهید به حفره‌ی صدای مغناطیسی (magnetic soundhole)  و پیکاپ پیزو (peizo pickup) صدای آکوستیک بیشتری بدهید، میتوانید رنگ صدا را با دقت به وسیله ی EQ و یا پدال پری امپ تنظیم کنید.

آکوستیک در میکس با گروه به مید (Mid-tone) بیشتری نیاز دارد، اگرچه ممکن است در زمان نواختن جداگانه بیس را کاهش دهید. به ناچار باید توازن را برقرار کنید.

پیشنهاد اکتاو  7 اصل مراحل ضبط موزیک در منزل

حل مشکلات

درحال ضبط زنده، گیتاریست‌ها و نوازنده‌های بیس باید بین برداشت‌ها سازهای خود را کوک کنند. نباید ریسک خراب شدن برداشت را انجام داد.

در حین اجرا اگر کسی اشتباهی مرتکب شد توقف کنید. باید بهترین اجرای ممکن را داشته باشید. در اینجا یک مهندس صدا میتواند کار آمد باشد. ممکن است او متوجه مشکلی شود که شما متوجه آن نشده باشید.

ضبط زنده

برداشت های جداگانه

سازهای اصلی و پایه‌ای آهنگ را به صورت زنده ضبط میکنید، اما برای کم کردن فشار ممکن است بخواهید سولوها را در برداشتی جداگانه ضبط کنید. از ابزار و امپ برای رسیدن به صدای مورد نظر خود استفاده کنید تا برداشت بی نقصی را انجام دهید.

همچنین میتوان قسمت‌های کوچکی مانند نواختن آکورد‌ها در کورس آهنگ را نیز برای برجسته سازی در برداشت جداگانه ضبط کنید. با این کار میتوانید بدون از دست دادن انرژی و پویایی ضبط زنده به کار بهبود ببخشید.

 

وکال

هنگام ضبط زنده‌ی سازها، ووکال را هم در نوازندگی در نظر داشته باشید تا وقتی آن را به آهنگ اضافه کردید با نوازندگی هماهنگ باشد، به عنوان مثال وقتی در ابتدا ووکال وارد میشود نوازنده‌ها مقداری آرام تر ساز میزنند.

مهم است که خواننده به هیجان و انرژی ضبط زنده توجه داشته باشد. با گروه و ضبط همراه گروه آشنا شوید و قبل از برداشت چندین بار تمرین کنید. با این کار حنجره‌ی خود را آماده کرده‌اید و این کار ضبط را در بلند مدت آسان میکند.

بسیار مهم است که خواننده با فضای ضبط راحت باشد و برای ضبط نیز باید از میکروفون کاندنسر استفاده شود و همچنین باید مانیتوری برای مشاهده‌ی لِوِل‌های (Level) صدای خود و آهنگی که در حال اجرا هستند در اختیار داشته باشد. افکت هایی که بعد از ضبط میخواهید استفاده کنید را در این مانیتور قرار دهید، ریورب (Reverb) در مقایسه با یک سیگنال خشک و خالی میتواند کمک زیادی به خواننده بکند، همانطور که میتواند به گیتاریست کمک کند.

 

پایه و اساس مناسب

قبل از حرکت به مرحله ی بعد، تمام برداشت ها را منتقدانه بررسی کنید. اگر برداشت‌های زنده و برداشت‌های جداگانه‌ی خوبی انجام می‌دهید، مسیر کار میکس بسیار هموار خواهد بود. یکی از خصوصیات ضبط زنده این است که انرژی و پویایی اجرای زنده در کار به صورت طبیعی وجود دارد، در صورتی که این پویایی در ضبط جداگانه‌ی ساز ها دیده نمیشود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شش =

  • خانه
  • آموزش
  • چگونه آهنگ‌های گروه خود را زنده ضبط کنید؟